Firma LIST nabízela ministerstvu registr levněji

Praha – Reportéři ČT zjistili, že zatímco ministerstvo dopravy chystalo smlouvu s firmou ATS-Telcom, na stole jim ležela i jiná nabídka. Ta byla od firmy LIST a daleko levnější. Nový centrální registr vozidel s webovskou aplikaci by u ní stál pouze šest milionů korun. Devátého července se spustil nový systém evidence vozidel, který nahradil registr spuštěný už v roce 1994. Změna dodavatele registru, která měla přinést pokrok, ale jen vyvolala kolaps a zmatek. Nový registr vozidel je dražší, funguje pomalu a jeho spuštění se obešlo bez výběrového řízení.

Starší registr vozidel provozovalo ministerstvo vnitra, ten nový už provozuje ministerstvo dopravy. Místo rychlejší evidence ovšem nový registr po startu tři týdny opakovaně kolaboval. „Když jsem o tom slyšel poprvé, tak mě ta informace překvapila, protože u systémů, které dnes provozuje stát, není podobná situace příliš zvykem. Ne, že by všechny byly dokonalé. Měli jsme velký zásadní kolaps například na ministerstvu práce a sociálních věcí počátkem roku 2012, ale s touto, byť křiklavou výjimkou, bývá většinou všechno v pořádku. Navíc registr vozidel není principiálně tak složitý systém, aby se s ním daly dopředu čekat velké potíže, takže ano, byl jsem z toho překvapen,“ vysvětlil analytik a konzultant IT Petr Koubský.

Řidiči byli den ode dne spuštění nového systému zoufalejší a zoufalejší. „Teď tady čekám přes dvě hodiny a není žádný dovolání,“ vyjádřil se jeden z nich. Úředníci nemohli do registru zapisovat změny, přihlašovat ani odhlašovat auta. Lidé tak museli dokládat své dovolené, protože nepřihlásili automobil, kterým chtěli jet. Nové kamiony autodopravců ze stejných důvodů stály a biti byli také prodejci aut. „Před spuštěním nového systému nebyl prakticky žádný problém při přihlašování nových vozidel,“ řekl předseda představenstva Tukas, a.s. Jiří Tůma.

Celých 19 let spravovala systém jedna firma, ta nová s tím neměla zkušenosti

Původní registr spravovala pro ministerstvo vnitra celých devatenáct let jedna firma. Nový registr si ministerstvo dopravy objednalo u firmy, která to nikdy nedělala, u ATS-Telcom. Ta vyvinula nový registr za sedmatřicet milionů a dalších dvaatřicet milionů zinkasuje za devítiměsíční servis. Zakázku získala bez soutěže, což zákon umožňuje, není-li čas vybírat z více nabídek. To byl taky podle ministerstva dopravy hlavní důvod, proč zakázku přidělilo právě firmě ATS.

„To výběrové řízení bylo vypsáno poměrně pozdě, a tudíž jsme věděli, že kdyby bylo vyhlášeno výběrové řízení na konzultanta a následně výběrové řízení na dodavatele, tak že bychom nestihli ten termín, který byl tady na ministerstvu dopravy převzat,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Ihned po vyhlášení soutěže Radek Šmerda jako ministr dopravy skončil. Na jeho místo nastoupil Pavel Dobeš, který v soutěži nepokračoval se zdůvodněním, že by se dodavatel registru nestihnul vybrat do letošního června, kdy agenda evidence vozidel přecházela z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy.

„To, že nedošlo k řádnému výběrovému řízení, je bezpochyby důležitým aspektem problému registru vozidel, kdyby k němu došlo, měli bychom daleko jasněji právě v otázce přiměřenosti ceny,“ podotkl Koubský.

Reportéři ČT zjistili, že ministerstvo chystalo kontrakt s firmou ATS a na stole mu ležela konkurenční nabídka firmy LIST. Tedy dodavatele původního registru vozidel, který firma LIST spravovala pro ministerstvo vnitra. Společníky firmy LIST jsou bývalí zaměstnanci vnitra Stanislav Vlk a Libuše Šímová. „Vytvoření nového centrálního registru vozidel s novou webovskou aplikací jsme nabídli ministerstvu dopravy za částku šesti milionů korun,“ řekla Šímová.


Jiného dodavatele registru vozidel, i přes nabídku firmy LIST, doporučil ministru dopravy jeho bývalý náměstek Daniel Bartek. „Řešení s firmou ATS bylo nejmenší zlo ze všech možných, navíc se tím ušetřily ty peníze,“ řekl Bartek. Mluví o 13milionovém paušálu, který firma ATS měsíčně inkasuje od ministerstva dopravy za informační služby již od roku 2010. Vývoj registru v ceně 37 milionů byl tedy pokryt v rámci těchto paušálních plateb. „Myslím, že dnes se dá říci celkem jasně na základě dostupných faktů, že hlavní příčinou potíží s registrem vozidel je naprostá nekompetence dodavatelské firmy, subdodavatelské firmy, a samozřejmě i toho, kdo zakázku zadal a svěřil jim tento úkol, to znamená odpovědných pracovníků ministerstva dopravy,“ dodal Koubský.