Ochránce se v září vrací v novém vysílacím čase

Vyznat se v úřadech je někdy nadlidský výkon. O to hůř, když jednání s nimi zajde do zdánlivě slepé uličky. Rozuzlit mnohé bezvýchodné situace může lidem pomoci ombudsman, tedy veřejný ochránce práv. O příběhy ze své kanceláře se s diváky České televize podělí v druhé řadě cyklu Ochránce, jenž vzniká v redakci zpravodajství brněnského studia.

Ombudsman Pavel Varvařovský a jeho zástupkyně Jitka Seitlová budou od září opět komentovat příběhy, které často znějí jako vytržené z absurdního dramatu. Pro tvůrce je vybírá přímo kancelář ombudsmana – samozřejmě poté, co jejich aktéři souhlasí s natáčením. V každém dílu diváci zhlédnou tři příběhy provázané společným tématem.

„Tento formát se nám osvědčil v loňském roce, proto jsme na něj navázali i letos,“ uvedl dramaturg pořadu Petr Tomíček. „Pořad tak má spád, zbytečně nezacházíme do podřadných podrobností, a přitom zůstává dostatek času i na komentáře a rady ombudsmana nebo jeho zástupkyně,“ dodal.

Na obrazovkách se letos Ochránce objeví v novém čase, a to každou neděli v 11 hodin na programu ČT2. Pořadem budou i letos provázet moderátoři Petr Malý a Michal Fila. První díl nové série odvysílá Česká televize v neděli 9. září. Tématem bude ochrana osobních údajů.

  • Moderátor pořadu Ochránce Michal Fila
    Moderátor pořadu Ochránce Michal Fila zdroj: ČT Brno
  • Moderátor pořadu Petr Malý
    Moderátor pořadu Petr Malý zdroj: ČT Brno

Hrdinou prvního příběhu bude muž, za kterého neznámý vtipálek podal inzerát, v němž nabídl k prodeji dům i auto poškozeného. Aktéři druhého příběhu svůj byt sice skutečně prodávali, ale narazili na kupující, která si jako pracovnice finančního úřadu protizákonně „proklepla“ celou jejich rodinu v databázi finančního ředitelství. Příběh poslední bude naopak o firmě, která se snažila dodržet zákon, když chtěla pomocí elektronické pošty oslovit nabídkou své zákazníky. Nakonec ale zjistila, že podle platných českých zákonů to vlastně není možné.

„V našem pořadu se zaměřujeme především na problematiku komunikace s úřady,“ řekl režisér Zdeněk Skokan. „Když jde člověk na úřad, často neví, kam se má obrátit, vůbec jejich systému nerozumí. Pokud mu navíc úředníci nejsou ochotní pomoci, tak je to potom velký problém,“ míní.

Dlouhodobé problémy, řešení v nedohlednu

Cílem tvůrců je ukázat lidem, s jakými záležitostmi se na ombudsmana mohou obrátit pro radu. „Sám jsem byl překvapený, do jakých věcí může ombudsman zasáhnout. Člověk pak ve svých problémech není sám, ale má nad sebou pomocnou ruku někoho, kdo je pro úřady autoritou,“ uvedl Petr Tomíček. Ochránce však podle něj není čistě spotřebitelskou poradnou, jako je například pořad Černé ovce.

„Podobné magazíny se zabývají obvykle jednorázovými věcmi, které se týkají zboží a služeb. Pořad Ochránce řeší spíše záležitosti, které lidi trápí dlouhodobě, příběhy jsou obecnější. Jedná se například o otázky pěstounské péče, vyměřování důchodů nebo liknavosti soudů,“ vypočetl. Dodal, že mnohé příběhy nejsou dodnes uzavřené. Jejich aktéři stále čekají na konečný verdikt.

Ochránce - 2. řada

Líšeňská radnice prý s kanceláří ombudsmana nekomu…Moderují: Petr Malý, Michal Fila
Scénář a režie: Petr Kotrla, Zdeněk Skokan
Dramaturg: Petr Tomíček
Vysílání: od 9. září 2012 každou neděli v 11:00 na ČT2
Stopáž: 26 minut


Nové díly cyklu se začaly natáčet v lednu. Jejich příprava je poměrně náročná – byť má každý z nich necelou půlhodinu, výroba jednoho dílu trvá tvůrcům dva až tři týdny.