Obce doufají, že je nízkoemisní zóny zbaví nadměrné dopravy

Hustopeče - Ministerstvo životního prostředí poslalo vládě vyhlášku zavádějící nízkoemisní zóny. Města a obce díky ní budou moci omezit počet aut, která smějí vjet do centra. Bičem na tranzitní dopravu se ale podle hustopečské radnice vyhláška nestane. Spíš z centra vyžene staré škodovky, myslí si starosta Luboš Kuchyňka (ODS).

Přes Starovičky na Břeclavsku denně projedou zhruba dvě tisícovky kamionů. Důvod? Vyhnout se placenému úseku dálnice D2. Místní trápí hluk i strach z přecházení silnice. „Když jdeme do kostela, tak si musíme hezkou chvíli počkat, než můžeme přejít silnici. Osobní auta zastaví, ale nákladní letí jako blázni,“ řekla obyvatelka obce Jiřina Kostrhounová. „Když necháme otevřená okna, tak za jeden den se na nábytku usadí vrstva prachu,“ popsal další z problémů František Habrovec.

Řešení má přinést nová vyhláška Ministerstva životního prostředí. Podle té si obce mohou nově vyhradit zónu, kam pustí jen auta, která splňují stanovené hodnoty emisí. „Nízkoemisní zóny jsou nástrojem, kterým se sníží v obcích prašnost, množství výfukových zplodin i hluk. Pro místa, kdy obcí denně projíždí kamiony místo toho, aby volily objízdnou trasu, je zavedení nízkoemisních zón optimální řešení,“ zhodnotil ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS).

Řidiči si budou muset za 80 korun koupit emisní plakety podle typu svého auta. Zelenou plaketu dostanou auta, jejichž provoz je k životnímu prostředí nejšetrnější. Ta budou mít povolený vjezd do všech typů nízkoemisních zón. Žluté a červené plakety budou pro starší auta – vozidla vyrobená před rokem 1997 na ně ale zřejmě nebudou mít nárok. Aby nebylo možné plaketu přenášet, bude na ní zaznamenána registrační značka vozidla.

Nízkoemisní zóny ve světě

Doprava v LondýněNízkoemisní zóny fungují asi v 70 městech osmi evropských zemí. Průkopníkem v jejich zavádění je Švédsko – v Göteborgu vznikla už v roce 1996 a díky tomu klesly emise prachových částic z nákladní dopravy zhruba o 40 procent. Nízkoemisní zóny vznikly i ve velkých evropských metropolích – například v Londýně, Kodani, Amsterodamu, Eindhovenu, Berlíně, Mnichově nebo Dortmundu.

(zdroj: Wikipedia.org)


Z nové možnosti se radují například Luhačovice, přes které vede tranzitní doprava na Slovensko. „V žádném případě nechceme omezovat místní podnikatele, ti by dostali výjimku. Jde nám výhradně o tranzitní kamionovou dopravu a těžkou dopravu, která prostě nepatří do lázní,“ tvrdil starosta Luhačovic František Hubáček (ODS).

Už teď se ale zvedla vlna obav, že i nová vyhláška bude na kamiony krátká. „Většina kamionů je nových, splňují limity Euro 4 nebo vyšší, takže dostanou zelenou známku. U nás by zavedení takové zóny znamenalo spíš znemožnění příjezd starých škodovek, favoritů nebo felicií z okolních obcí,“ myslí si starosta Hustopečí Luboš Kuchyňka (ODS).

Organizace Dopravní federace sdružuje ekologické organizace s cílem prosadit novou koncepci dopravy. Na svém webu má například i mapu obcí postižených kamionovou dopravou.