V Kuřimi se připravuje rekonstrukce nádraží. Vznikne i bezbariérový podchod

Kuřim – Nádraží jsou pod drobnohledem policistů i železničářů. Lidé si cestu na nástupiště krátí přes koleje – řada z nich ale nemá jinou možnost. Třeba v Kuřimi maminkám s kočárky a lidem s omezenou pohyblivostí chybí bezbariérový podchod. Vedení města se teď domluvilo s Českými drahami i Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na společné investici do rekonstrukce celého nádraží. Přestavba má začít už příští rok.

Šárka Randáková i s malou dcerou cestuje vlakem z kuřimského nádraží pravidelně. S kočárkem jezdí přes služební přejezd, na který má ale veřejnost zakázaný vstup. „Téměř si nedokážu představit, že bych měla těžký kočárek i s dcerkou snášet do podchodu a pak je vynášet. Chápu, že vybudování bezbariérového přístupu je nákladné, ale obyčejné kolejničky na kamenných schodech by mi pomohly,“ popsala maminka. Požádat o pomoc s kočárkem zaměstnance nádraží už zkoušela. Jenže zbytečně - na nádraží není dostatek zaměstnanců, kteří by byli pro takové případy k dispozici cestujícím.

Nebezpečnou zkratku přes koleje používá stejně jako ona většina cestujících. Navzdory policistům, kteří na nádraží často rozdávají pokuty. Vloni zemřelo na jižní Moravě na kolejích 29 lidí, z toho tři právě v okolí kuřimského nádraží.

Vedení města chce spolu s Českými drahami a SŽDC do proměny nádraží investovat desítky milionů korun. „Kuřim by měla být investorem prodloužení podchodu a jeho otevření do severní části města. SŽDC by měla opravit podchod a zbudovat výtahy na druhém a třetím nástupišti. ČD by měly provést rekonstrukci výpravní budovy a zřídit výtah na prvním nástupišti. Pokud se to podaří, tak by mělo vzniknout kompletně opravené bezbariérové moderní nádraží,“ popsal plány starosta Drago Sukalovský (nez.).

Kuřim už má na svoji část projektu stavební povolení i peníze. „Povedlo se nám získat dotaci ve výši osmdesáti procent nákladů. Investice města bude 15 milionů korun,“ dodal Sukalovský. Projekty už mají připravené i obě instituce, které teď čeká hledání finančních prostředků. Rekonstrukce pod taktovkou tří stran by měla proběhnout jako navazující akce už v příštím roce.

/*json*/{"map":{"lat":49.300921339716,"lng":16.533436775208,"zoom":15,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.301117230856,"lng":16.5349817276,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Přes koleje si lidé krátí cestu i ve Vyškově nebo Blansku

Podobně si cestu krátí také lidé na nádražích ve Vyškově nebo Blansku. Právě na tomto nádraží se před dvěma lety stala tragická nehoda, kdy vlak usmrtil mladou ženu. Ta přecházela kolejiště spolu se svým synem. V poslední chvíli si všimla blížícího se vlaku. „Syna stačila z kolejiště vystrčit, ale sama zemřela,“ popsala mluvčí policie Iva Šebková.

Oproti roku 2011 vzrostl počet střetů vlaků s lidmi o čtyři procenta. Ukazují to aktuální statistiky Drážní inspekce, které meziroční údaje srovnávají. Počet usmrcených sice nepatrně klesl, ale o víc než 14 procent vzrostl počet zraněných. „Ve většině případů dochází k těmto nehodám na místech, která jsou ze zákona veřejnosti nepřístupná. Lidé si často plně neuvědomují, jaké nebezpečí jim na železnici hrozí, pokud nebudou dodržovat platné právní předpisy, a riskují svůj život nezodpovědným chováním,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Počet lidí, které srazil vlak, je letos vysoký
Zdroj: Drážní inspekce

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal

"Drážní inspekce neustále upozorňuje na nebezpečí, které vzniká v souvislosti s pohybem v blízkosti železnice, a dodává, že zastavit mnohatunové kolosy na několika málo metrech je nemožné. Brzdná dráha vlaku může být až jeden kilometr a rozpoznat pohybující se osobu na takovou vzdálenost je pro strojvedoucí i za ideálních podmínek téměř nemožné."