Svatomartinského budou přes 2 milióny lahví

Jižní Morava - Svatomartinské víno zůstává nejoblíbenějším mladým vínem na tuzemském trhu. Svědčí o tom i rostoucí trend v počtu vyrobených lahví vína, který letos podle Vinařského fondu dosáhne 2,2 milionů kusů. Loňský rekord tak bude opět překročen, a to i přesto, že celková letošní úroda by mohla klesnout až o 30 procent. Pod označením Svatomartinské se přitom může prodávat jen víno od producentů, kteří získali povolení od Vinařského fondu. První lahve se otevřou přesně za měsíc 11. listopadu úderem 11. hodiny.

Rostoucímu množství Svatomartinského vína, a samozřejmě zájmu o něj ze strany spotřebitelů, odpovídá i zvýšený zájem vinařů, kteří usilují o získání označení pro své výrobky. Letos se přihlásilo celkem 150 vinařů, kteří by chtěli označení Svatomartinské získat, což je o 25 vinařů více než v loňském roce. Degustátoři a hodnotitelé budou vybírat z celkem 500 vzorků, z nichž vyberou ty nejvhodnější.

Svatomartinská mezi mladými víny vedou

Celosvětovým fenoménem mladých vín zůstává Beaujolais nouveau, to ale v podmínkách České republiky neplatí.

„Svatomartinská vína se od roku 2005, kdy Vinařský fond uvedl značku Svatomartinské na trh, stala, nebojím se říci, celonárodním fenoménem, který Českou republiku aspoň na několik týdnů doslova promění,“ uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jde o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouze několik týdnů, ale za tu dobu už podle odborníků stačila získat osobitý charakter. Svatomartinská vína se vyrábí pouze z vybraných odrůd. Značku Svatomartinské mohou nést vína vyráběná z bílých odrůd Müller-Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský. Růžové je z odrůd Modrý Portugal a Svatovavřinecké, červené z Modrého Portugalu a Svatovavřineckého. Tyto odrůdy byly pro značku Svatomartinského vybrané proto, že v podmínkách ČR dozrávají dříve, a nabízejí tak včas potřebnou vysokou kvalitu hroznů.

Na popularitě Svatomartinského ale vydělávají i další mladá vína. Zástupci některých vinařství si svoji značku pro mladé víno zaregistrovali ještě před uvedením Svatomartinského a nechtějí se jí vzdávat.