ČT: Za cestu v rozjezdu možná budou muset zaplatit i majitelé „šalinkaret“

Brno - Brněnský dopravní unikát – noční rozjezdy – čeká zdražování. Vedení města chce zavést doplatkové jízdenky pro autobusy, které přepravují cestující od půl dvanácté v noci do čtyř do rána. Za rozjezdy by nově museli platit například i předplatitelé zlevněných „šalinkaret“.

Pokud se lidé půjdou bavit do ranních hodin, musí si od nového roku schovat devatenáct korun navíc na autobus. Vedení města totiž prosazuje zavedení doplatkové jízdenky, kterou si budou muset pořídit lidé do nočních rozjezdů.

„Město Brno se ocitá ve velmi špatné finanční situaci pro příští rok a je třeba spořit všude, kde je to možné. Noční doprava bezpochyby nepatří do základního objemu veřejných služeb, které by mělo město poskytovat občanům. Je to určitý nadstandard, takže je to tedy i jedna z možností, kde začít spořit,“ vysvětlil důvod rozhodnutí náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS).

Jednorázová jízdenka by měla stát devatenáct korun. Cestující by ale měli mít možnost zakoupit si i měsíční noční jízdenku. Ta je přijde na sto korun. Jediný, koho by se nové opatření nedotklo, jsou majitelé nezlevněných měsíčních, čtvrtletních či ročních předplatních kupónů.

Naopak senioři či studenti, kteří vlastní zlevněné předplatní kupóny, si budou muset lístek při každé cestě nočním rozjezdem pořídit.

  • Cestující bez předplaceného měsíčního, čtvrtletního či ročního kupónu zaplatí za běžnou jízdenku + 19 korun za doplatkovou noční jízdenku.
  • Děti, studenti a senioři, kteří jsou držiteli zlevněné měsíční, čtvrtletní či roční jízdenky, si také musí navíc zakoupit doplatkovou noční jízdenku za 19 korun.
  • Jediný, kdo nebude v nočních rozjezdech platit nic navíc, budou držitelé nezlevněných měsíčních, čtvrtletních či ročních kupónů.

Město počítá s tím, že mu nové opatření přinese až pětadvacet milionů korun. Opozice však proti nápadu brojí. „Neposkytovali bychom standard, který je všude jinde v Evropě běžný. Pokus zavést speciální noční tarif učinila i Vídeň a Londýn a obě města od toho nakonec ustoupila, protože zjistila, že lidé se v tom těžko orientují. Přínos, který to má, zdaleka nevyváží komplikace, které to přinese,“ upozornil Martin Ander (SZ), člen Komise dopravy Rady města Brna.

Další člen Komise dopravy Rady města Brna Jaroslav Kacer (TOP09) se navíc domnívá, že opatření ani nepřinese očekávanou částku. „Myslím si, že je to nesystémové, a očekávaný výběr tak vysoký nebude. Jen tisk jízdenek a revizoři, kteří budou na dodržování dohlížet, budou přinášet daleko větší náklady,“ řekl Kacer.

Vedení Dopravního podniku města Brna zatím vyčkává. „Jakmile nám město Brno záměr předloží, tak jsme schopní se na něj připravit tak, abychom ho mohli v příštím roce realizovat,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Brno není jediné město v republice, které nabízí obyvatelům dopravu i v nočních a brzkých ranních hodinách. Například v Hradci Králové či v Pardubicích navíc funguje i speciální noční tarif.

Města, která nemají noční linky:

Teplice

Mariánské Lázně

Most

 

Města, která mají noční linky:

Praha

České Budějovice

Jihlava

Liberec

Jablonec nad Nisou

Olomouc

Ostrava

Plzeň

Zlín a Otrokovice

Ústí nad Labem

 

Města, která mají noční linky i speciální noční tarif:
Hradec Králové

Pardubice