Příplatek za jízdu rozjezdem budí mezi Brňany velké vášně

Brno - Devatenáct korun. Částka, kterou už si možná příští rok budou muset připlatit cestující v brněnských nočních linkách. První pobouřené reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Proti dražšímu nočnímu jízdnému podepisují Brňané už i petice. Radní nápad na středečním zasedání nezamítli, odbor dopravy ale musí celý projekt vymyslet lépe.

Už včera Česká televize exkluzivně přinesla informaci o tom, že komise pro dopravu Rady města Brna odsouhlasila a doporučila ke schválení nové doplatkové jízdenky pro noční spoje. Dopravní podnik tak chtěl získat víc peněz na provoz. Na sociálních sítích se ihned zvedla vlna odporu. Lidé už dokonce začali podepisovat nesouhlasnou petici.

Vzpoura na Facebooku

Na sociální síti Facebook od včerejšího večera funguje stránka s názvem Zachraňme rozjezdy. Autoři uvádí, že odmítají, aby i držitelé „šalinkaret“ museli platit za každé svezení rozjezdem. Na stránce je odkaz i na petici, kterou už podepsalo přes tisíc lidí.

Nový nápad vedení města Brna uživatele sociálních sítí značně rozezlil. Na zmíněných stránkách za záchranu rozjezdů i na facebookových stránkách ČT Brno se objevily například následující komentáře:

„Já jen doufám, že je to hloupý žert.“

„Se zbláznili? Už tak stačí, že skoro každý čtvrtrok zdražují šalinkartu!“

„Jestli tohle projde, tak si myslím, že by to chtělo malou studentskou defenestraci.“

 „Proč rovnou nezruší celou MHD, když to nevynáší? Vždyť můžeme chodit pěšky.“


Podle vedení města má nové opatření přinést peníze navíc pro brněnský dopravní podnik. „Dopravní podnik hledá rezervy v rámci svého rozpočtu. Já považuji brněnské rozjezdy za tradici a jsem přesvědčen, že by tato tradice měla zůstat. Ale úspory jsou nutné, protože náklady se každoročně zvyšují,“ okomentoval možnost zavedení nočního příplatku primátor Onderka (ČSSD).

Vlna kritiky se ale nezvedla pouze na sociálních sítích. Nápad kritizují i někteří členové Komise dopravy Rady města Brna. Podle nich jen výroba jízdenek či kontrola cestujících přijde na víc peněz. Navíc podle kritiků budou cestující zmatení a mnozí si dodatečnou jízdenku kupovat nebudou. „Za tu dopravu se už nyní platí, takže to není doprava zdarma. Chyba navrhovaného opatření je v tom, že vůbec nic nepřinese,“ řekl člen Komise dopravy Rady města Brna Martin Ander (SZ).

MinceKdo by musel platit a kolik?

Všichni cestující bez předplatního kupónu zaplatí běžnou jízdenku (základní jízdenka na 60 minut = 25 korun) + 19 korun za doplatkovou noční jízdenku.

Studenti, senioři a další držitelé zlevněných předplatních kupónů (měsíčních, čtvrtletních, ročních) si také musí zakoupit navíc doplatkovou jízdenku za 19 korun.

Držitelé nezlevněných předplatních kupónů (měsíčních, čtvrtletních, ročních) nezaplatí nic navíc.


Připlatí si i v Hradci Králové či Pardubicích

Brno není jediným městem v republice, kde by speciální noční tarif fungoval. V pozdních hodinách si za cestu autobusem připlatí například i v Pardubicích či Hradci Králové.

V Hradci Králové navíc zaplatí ještě o korunu víc, než je plánováno v Brně. Dvacetikorunovou jízdenku si musí koupit všichni cestující, kteří nejsou majitelé předplatního kupónu, i ti, kteří vlastní zlevněný předplatní kupón. Princip opatření je tedy stejný jako u plánované doplatkové jízdenky v Brně.

Podle vedoucího střediska městské hromadné dopravy Lea Sedláčka nemají řidiči problém s tím, že by si lidé jízdenku nechtěli koupit. „Je to zvláštní nadstandardní služba, takže cestující chápou, že si připlatí. Navíc tento systém v Hradci Králové funguje už dlouhou dobu,“ uvedl Sedláček. Lidé si noční doplatkovou jízdenku zakupují přímo u řidiče.

U řidiče si speciální noční jízdenku kupují i v Pardubicích. Tam po půlnoci zaplatí ve dvou nočních linkách dokonce ještě o pět korun víc než v Hradci Králové. „Lidé jsou na opatření zvyklí. Navíc se snažíme zvedat ceny pozvolna, a nikoliv skokově,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Pardubice Tomáš Pelikán.

Naopak v Praze, Ostravě, Zlíně či Olomouci zaplatí cestující za cestu noční linkou stejně jako ve dne.