Za řadu nehod může špatný stav pneumatik

Brno – Už téměř dva roky zkoumají odborníci z Centra dopravního výzkumu příčiny dopravních nehod na jižní Moravě. Po roce přinesla jejich hloubková analýza první výsledky – například informace, že řada řidičů jezdí na podhuštěných pneumatikách a jejich vůz má pak delší brzdnou dráhu. Výsledky analýzy by měly pomoct Ministerstvu vnitra s formulací nových zákonů a vyhlášek, ale i výrobcům aut ke zvýšení bezpečnosti.

Kromě záchranářů a policie už téměř dva roky vyjíždí k dopravním nehodám v Jihomoravském kraji také tým dopravních specialistů. Ti každou havárii dopodrobna vyšetří a podrobí hloubkové analýze. „Nasbírali jsme už v terénu údaje o 250 nehodách,“ řekl ředitel Divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Každý zápis o dopravní nehodě obsahuje více než tisíc dílčích informací, ze kterých se postupně vytváří databáze. Zjištěné výsledky pak mají vést k většímu bezpečí na silnicích. Projekt si u Centra dopravního výzkumu objednalo Ministerstvo vnitra a vyčlenilo na něj 25 milionů korun. 

I když mají odborníci projekt naplánovaný až do roku 2015, už teď je překvapily některé dílčí výsledky. „Jedna z takových zajímavých informací je, že na 35 procentech nehod se spolupodílí jako faktor nevhodná infrastruktura. To je jasný signál pro správce komunikací, že tu jsou rezervy ke zlepšení,“ upřesnil Frič. 

Odborníci: řidiči zanedbávají pneumatiky

Některé rizikové faktory ale podceňují i sami řidiči. „Zajímavé výsledky se nám objevily v souvislosti s pneumatikami, ať už se to týká typu pneumatik, jejich huštění, dezénu nebo používání letních pneumatik v zimě a zimních v létě,“ uvedl Frič. Lidé například rádi jezdí na starých pneumatikách, odborníci přitom doporučují nepoužívat gumy starší než 4 roky. Toto nedodržuje celá pětina řidičů. Stejně tak je důležité i nahuštění pneumatik, kde jsou statistiky ještě tristnější – celých 60 procent řidičů nemá gumy nahuštěné tak, jak by měly být. „Zhruba jedna třetina pneumatik je používaná jako podhuštěná. Řidiči si bohužel málo uvědomují, že pneumatika je ta jediná součást vozidla, která se dotýká komunikace, a ovlivňuje tak brzdné i jízdní vlastnosti vozidla,“ varoval Frič. 

Konkrétní doporučení pro ministerstvo budou odborníci formulovat až po skončení projektu. Nedostatky infrastruktury ale řeší ihned. „Jsme schopni už krátce po nehodě daný problém vyřešit. Zpracovali jsme už několik desítek doporučení na konkrétních místech,“ potvrdil Frič. 

  • Problematická křižovatka ulic Holzova a Ostravská
    Problematická křižovatka ulic Holzova a Ostravská zdroj: ČT Brno
  • Problematická křižovatka ulic Holzova a Ostravská
    Problematická křižovatka ulic Holzova a Ostravská zdroj: Google

Jedním z problémových míst je například brněnská křižovatka ulic Holzova a Ostravská. „V krátké době jsme tady řešili 3 podobné dopravní nehody,“ řekl Josef Andres z Centra dopravního výzkumu. Scénář byl vždy stejný: řidič chtěl odbočit vlevo v domnění, že protijedoucí vozidlo má v plánu totéž. To ale pokračovalo v jízdě rovně a došlo ke střetu. „Navrhli jsme řešení, že by se v prostoru křižovatky 2 pruhy zredukovaly na jeden rovně a jeden pruh vyhrazený pro odbočení,“ dodal Andres.