Student Agency se před soudem brání proti pokutě od antimonopolního úřadu

Brno - U Krajského soudu v Brně začal soud mezi společností Student Agency a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Dopravce podal žalobu proti pokutě 5,154 milionu korun, kterou dostal za zneužití dominantního postavení na autobusové lince Praha – Brno a zpět. Podle ÚOHS firma od začátku prosince 2007 do začátku března 2008 snížila ceny, aby vyloučila z trhu konkurenční společnost Asiana.

Student Agency se hájí tím, že snížením ceny kreditových jízdenek za jednosměrnou dopravu na 50, později 95 korun, pouze reagovala na postup Asiany, aby hájila své zájmy.

"Úřad nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu," uvedl již dříve k případu ÚOHS. Nízké ceny pro vybrané jízdenky stanovené společností Asiana měly podle úřadu zaváděcí charakter. Tato firma navíc nebyla v dominantním postavení, její jednání proto nepředstavovalo porušení zákona. Snížení cen ze strany Student Agency podle ÚOHS nebylo motivováno snahou poskytnout prospěch zákazníkům, ale pouze snahou vytlačit konkurenta z trhu, což mělo omezit zákazníky ve výběru přepravce. To ale šéf dopravce Radim Jančura odmítá: „Úřad má zkoumat, zda jsme prodělávali. My jsme byli celou dobu v mírném zisku a náklady na provoz jsme pokrývali,“ hájí se Jančura.

Jednou z klíčových otázek v celém případu bylo vymezení trhu, kterým se ÚOHS zabýval. Úřad zvažoval, zda do trhu zahrnout i železniční dopravu. Nakonec tak neučinil. Pokud by rozhodl opačně, neměla by firma na trhu patrně dominantní postavení a její chování by bylo legální.

Společnost Student Agency se dosud bránila tím, že antimonopolní úřad údajně špatně vymezil trh, když nevzal v potaz další autobusové dopravce na trati, a ani železnici, respektive České dráhy, které na trase Praha – Brno také jezdí. Podle dřívějších vyjádření firmy svým verdiktem ÚOHS rozhodl, že si autobusy, vlaky a automobily vzájemně nekonkurují. Firmě také vadilo to, že ÚOHS údajně odmítl další důkazní šetření, které požadovala. „Rozhodnutím úřad konstatoval, že zákazníci nemají nárok na akční slevy či jiné nabídky, které jsou ale jinak na trhu zcela běžné,“ uvedl již dříve mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.