Jaké šance má nový hlavní tah na Slovensko?

Ostrava - Zástupci hospodářských komor Česka a Slovenska chtějí, aby oba státy co nejdříve dostavěly novou mezinárodní silnici na obou stranách hranic. V Ostravě proto na konferenci Transport podepsali společnou deklaraci. Zástupce českého ministerstva dopravy ale řekl, že stavbu ohrožuje nedostatek peněz ze státního rozpočtu. Právě o něm zítra budou jednat poslanci.

Nepřetržité kolony aut - tak to vypadá na hlavním tahu na Slovensko mezi Třincem a Bystřicí každý den. Nevyhovující úzkou silnici I/11 měla už letos nahradit silnice nová se čtyřmi jízdními pruhy. V roce 2006 to ještě před podpisem smlouvy s automobilkou Hyundai slíbila vláda. Nepomohlo ani to. „Nekolabuje jen kamionová doprava, ale i doprava mezi automobilkami Hyundai a Kia, autobusová doprava i záchranná služba,“ upozorňuje vedoucí odboru dopravy KÚ MS kraje Ivo Muras. Nošovická automobilka Hyundai a její sesteská firma Kia, která sídlí v Žilině si ve velkém vyměňují komponenty. To je důvod, proč provoz na už tak přetížené silnici výrazně vzrostl. Na nový hlavní tah ale čekají i obyvatelé obcí, kterými denně projíždí přes dvacet tisíc aut. Stavbu teď brzdí hlavně peníze. Stát by ji přitom mohl pořídit výhodně. Až 85 procent nákladů může uhradit z fondů EU. „Vzhledem k tomu, že zítra je jednání poslanecké sněmovny, jak bude rozpočet vypadat, vůbec si netroufám říct, jaký bude výsledek,“ říká ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

„Nebude-li z české strany dofinancování, ani Evropa nám nepomůže,“ upozorňuje starostka Třince Věra Palkovská.

„Bylo by to smutné. Pak nechtějme peníze z Bruselua vystupme z Bruselu. Přece nebudeme platit do Bruselu peníze a ty nebudeme moct vyčerpat. Já té ekonomice pak nerozumím. Když tam jsme, ty výhody, dokud můžeme čerpat, tak je čerpejme,“ argumentuje viceprezident Hospodářské komory ČR Pavel Bartoš. Stát už část hlavního tahu na Slovensko zmodernizoval. Chybí 17kilometrový úsek mezi Třanovicemi a Bystřicí. Ten by měl stát asi osm miliard korun. Pokud bude mít ministerstvo dopravy dost peněz, zahájí stavbu nového hlavního tahu na Slovensko na jaře 2014. Jeho první část by pak mohla být hotová za dva roky.

Reportáž Dagmar Famfulíkové (zdroj: ČT24)