Pozůstalí po obětech sobotní nehody při rallye chtějí žalovat pořadatele

Lopeník (Uherskohradišťsko) – Zatímco policie pokračuje ve vyšetřování sobotní tragické nehody, která se stala na rallye u obce Lopeník na Uherskohradišťsku, pozůstalí po obětech chtějí žalovat pořadatele. Při nehodě jednoho ze závodních aut zemřely čtyři mladé dívky, další dva lidé jsou zraněni. Nehoda je nejtragičtější v historii tuzemské rallye a znovu otevírá diskusi na téma bezpečnostních předpisů.

Podle matky, která při neštěstí přišla o sedmiletou a osmnáctiletou dceru, stály obě dívky několik metrů od silnice. Bezpečnostní páska tam nebyla, řekla dnes žena novinářům. Závodní vůz při RallyShow Uherský Brod zabil ještě další osmnáctiletou a dvacetiletou dívku. Podle policie jsou oběti z Lopeníku a Nivnice.  

Šlo o nejtragičtější nehodu, která se stala v posledních deseti letech při automobilových závodech v Česku. Na dvou místech, kde vyhasly čtyři mladé životy, hoří dnes desítky svíček. Lidé na místo nehody nosí i plyšové hračky. Automobil Mitsubishi Lancer přejel horizont a vyjel doleva ze silnice do míst u domu, kde stály dívky. Nejdříve srazil poblíž hromady dřeva dvě z nich, otřel se o betonový sloup a asi o 50 metrů dále u plotu zabíjel opět. „Bylo to strašně rychlé, neměly šanci utéct. Viděli jsme auto z našeho domu naproti. Nenapadlo by nás, že to jsou naše děcka,“ líčila nešťastná žena.  

Organizátor rallye Petr Bujáček se k tragédii vyjádřit odmítl. Mluvčí závodu Roman Ordelt pouze vzkázal, že „pořadatelé jsou z toho zdrceni“. 

Na obecním úřadě v Lopeníku vlaje černý prapor. Starosta Antonín Dulínek (nez.) se s novináři setkat odmítl. Řekl jen, že zabezpečení rallye si netroufá hodnotit. Podle něho to přísluší policii. „My hledáme cestu, jak pomoci pozůstalým,“ dodal Dulínek. 

Tragédii způsobil podle řidiče vítr 

Sobotní tragickou nehodu způsobil podle řidiče závodního vozu Michaela Bartončíka vítr. Vozidlo bylo na horizontu nadlehčeno a silný zadní nebo boční vítr jej poslal mimo vozovku, popsal nehodu Bartončík. Byla to strašlivá souhra nepříznivých okolností, dodal muž, který jel ve voze se svým bratrem Josefem. Oba vyvázli bez zranění. Technickou závadu na automobilu vyloučil. 

Vůz Mitsubishi Lancer podle Bartončíka jel krátce před nehodou rychlostí asi 150 kilometrů za hodinu. „Rovným úsekem se dalo za normálních okolností jet ještě rychleji. Přesto jsem preventivně brzdil. Auto se na horizontu mírně nadlehčilo, a přestože jsem odbrzdil, během deseti vteřin opustilo vozovku,“ uvedl Bartončík. Dodal, že příčný smyk už nešlo vyrovnat.  Nehodu si prý vybavuje přesně, popsat ji podrobněji ale odmítl. S pozůstalými se posádka ještě nespojila. „Dnes jsem k tomu nenašel sílu. Až na policii jsme zjistili, že oběti jsou čtyři a že jsou to děvčata. Slovy se nedá vyjádřit, co cítíme,“ povzdechl si Bartončík s tím, že až opadnou bezprostřední emoce, rodiny zemřelých kontaktovat bude.

Nehoda znovu otevírá otázku bezpečnosti při závodech 

Na závodních tratích v Česku od začátku letošního roku zemřelo již sedm lidí. Svaz rallye svolal kvůli sobotní tragédii na příští týden mimořádné zasedání, na kterém bude řešit otázku bezpečnosti pro dva zbývající takzvané volné podniky tohoto roku, které nejsou součástí oficiálního Mezinárodního mistrovství ČR. 

Zda za sobotní tragédií stojí selhání řidiče, či technická závada na voze, budou vyšetřovatelé vědět za několik týdnů, až znalci vypracují posudky na havarovaný automobil. Kamerový záznam z jiného závodního auta by měl pomoci určit, kde přesně dívky stály. Policisté také prověřují, zda organizátor dodržel všechny bezpečnostní předpisy. Ty se zpřísnily po poslední tragické nehodě na Barum rally, kde v září zemřel jeden člověk. Trati se postupně přizpůsobují novým bezpečnostním plánům, snižuje se rychlost při rychlostních zkouškách a rozšiřují se koridory. Zásadní změny by měly přijít od roku 2013. 

Podle mluvčího Federace automobilového sportu Josefa Pátla ale nelze tragické události v rámci motorsportu nikdy zcela vyloučit. Problémem je vysoká nedisciplinovanost diváků. „Existují divácky určená místa, která jsou bezpečná, na druhou stranu není stoprocentně zajistitelné, aby u trati nikdo nestál,“ poznamenal Pátl. 

Na odpovědnosti organizátora je vyznačení divácky bezpečných míst v programu, popřípadě přímo na trati. Páskou se označují také nebezpečná místa. „Divákům je vždy doporučeno, aby stáli ve vymezených zónách. Tratě jsou poměrně dlouhé a nelze je vypáskovat kompletně po celé délce,“ řekl mluvčí. Bez označení se nechávají místa nepřístupná, kde se nepředpokládá, že se tam divák dostane.

Také všichni soukromí majitelé pozemků podél trati závodu jsou před startem upozorněni na rizika, právě tady se ale organizátoři často setkávají s nepochopením. „Dost často se nám stávalo, že nám řekli: Já stojím na svém pozemku, ty mně nemáš co říkat, co mám dělat,“ konstatoval Pátl. Podle něj je potřeba zvýšit osvětu mezi diváky a prestiž traťových komisařů. „Lidé u nás mají tendenci je nerespektovat – stejně jako v jiných oborech,“ dodal.