Školy trápí malá docházka romských dětí

Ostrava - Romští žáci ve škole často chybí, proto je nemůžeme řádně vzdělávat – zní od pedagogů ostravských škol. Školy reagují na volání Romů po lepším přístupu ke vzdělání. Učitelé vidí hlavní problém v motivaci žáků. Ani vzdělání jim totiž nezaručí, že po škole seženou práci.

Třídní schůzky v základní škole Gebauerova v Ostravě-Přívoze. Do třídy 7.A chodí 18 žáků, přišla jediná maminka. Učitel Roman Mrázek v 8.A: stejná situace. Nepřišli ani rodiče dívky, kterou den předtím viděl na demonstraci volat po lepším vzdělání. „Jednou za čas tady přišla a omlouvala, že je dcera nemocná. Má stovky hodin zameškané absence bez veškerého zájmu o vzdělání,“ říká Roman Mrázek. Na schůzku, kde se dozvídají, jak mají své děti přihlásit na střední školu, přišlo pouhých sedm rodičů. „Kdyby plnili tu svoji základní povinnost, která znamená zajistit pravidelnou školní docházku dětí, tak by bylo 90 procent úspěchu i tady u těch romských dětí, pak by ty školy měly prostor na to, aby je mohli vzdělávat, když v té škole ty děti jsou,“ vyjádřila se ředitelka školy Radka Hanusová. Sama se zapojila i do pondělní diskuze se zástupci rodičů, ministerstva a školní inspekce svolané romskými neziskovkami. Zdeněk své dva syny do školy důsledně posílá. Problém vidí v segregaci Romů v ghettech. „Obávám se, že právě to ghetto trošku ty děti tahá dolů, protože tam to slovo „musíš“ moc neexistuje, takže holt když prší, tak nepůjdeme dneska. Nebo je po dávkách, tak proč bychom chodili do školy, když jásáme do tří do rána,“ souhlasí i ředitel ŽŠ Škrobálkova v Ostravě Jiří Smělík. Romské školy samozřejmě oficiálně neexistují, v praxi ale zejména ve vyloučeých lokalitách často ano. Romští žáci v nich tvoří více než 90 procent. ZŠ Škrobálkova v Ostravě-Kunčicích je jednou z nich. A další problém, který znají nejen v Kunčičkách: základku romští žáci ještě zvládnou, střední školu dokončí jen výjimečně. Práci ale stejně shánějí těžko a to odrazuje ostatní. Ministerstvo školství chce v úterý představit nový akční plán, který má hlavní chyby v přístupu Romů ke vzdělání napravit.