Výstava představuje Manéž objektivem Jefa Kratochvila

Manéž Bolka Polívky slaví. K jubilejnímu 50. dílu pořadu, který diváci uvidí začátkem ledna, připravilo brněnské studio České televize výstavu fotografií Jefa Kratochvila. Ten zdokumentoval natáčení všech dosavadních dílů. Symbolická padesátka snímků, dokumentující vývoj pořadu od jeho vzniku v roce 1987 až po současnost, bude k vidění ve foyer Divadla Bolka Polívky v Brně.

První díl Manéže Bolka Polívky se natáčel v roce 1986. Už tehdy mu přihlížel známý fotograf brněnské kulturní scény Jef Kratochvil, jenž pořad dokumentuje dodnes. Nejdříve jako přítel Bolka Polívky, později už jako oficiální fotograf najatý brněnským studiem České televize.

„S Bolkem jsme v té době bydleli kousek od sebe a často jsme se potkávali, jelikož jsem byl každodenním návštěvníkem Divadla Husa na provázku, kde Bolek působil. Na první natáčení Manéže jsem se dostal právě díky těmto přátelským vztahům,“ zavzpomínal fotograf.

Připomněl, že pořad vznikl ještě za bývalého režimu. „Tehdy televize moc zábavných pořadů tohoto typu nevysílala. Pro nás to bylo novum a měli jsme všichni obrovskou radost, že se to podařilo v televizi prosadit,“ uvedl Kratochvil. Jako fotograf dosud nechyběl na natáčení žádného z dílů.

„Musím říct, že Bolek byl hotový herec, klaun a šašek už v době, kdy vstupoval do první Manéže. Nedá se říct, že by první díly byly ještě takové dětské a teprve teď je to nářez. On to byl nářez už od začátku,“ tvrdí.

Dobrý fotograf je jako fíkus

Podle Bolka Polívky je Kratochvil součástí rodiny, jež pořad připravuje v minimálně pozměněné podobě už pětadvacet let. „Pro nás už je v podstatě takovým fíkusem,“ zasmál se komik. „Fotografuje nás už tak dlouho, že si ho už ani moc nevšímáme. Pak ale přinese fotografie, o kterých jsme vůbec netušili, že vznikly,“ vysvětlil Polívka pobaveným návštěvníkům úterní vernisáže expozice Kratochvilových snímků.

S nápadem na uspořádání výstavy ku příležitosti výročního 50. dílu Manéže přišel sám fotograf. Také výběr fotek byl zcela v jeho režii. „Původně jsem měl představu, že z každé Manéže vyberu jednu fotografii, takže padesát fotografií bude skutečně odpovídat padesáti Manéžím,“ uvedl Jef Kratochvil. Když se však začal probírat tisíci fotografiemi, jež za celou dobu existence pořadu pořídil, svůj záměr přehodnotil.

„Došlo mi, že kdybych to udělal podle původního plánu, tak by mi tam chyběli někteří důležití lidé. Například v jedné Manéži se sešli Hana Hegerová a Miroslav Horníček – to by znamenalo, že jedno z nich bych tam dát nemohl,“ podělil se o své úvahy. Symbolická padesátka fotografií tak podle něj zachycuje spíše nejzajímavější osobnosti, nikoliv jednotlivé díly.

Fotografie zachytí i to, co kamery nedokážou

Někoho by možná napadlo – nač fotografie, když jsou všechny díly zdokumentované na pohyblivých obrázcích v archivech televize. Jef Kratochvil na to má ale jasný názor. „To, co se nakonec vysílá v televizi, je jen sestřih, který nezachytí úplně všechno. Když se člověk podívá na fotku, může si celou situaci vrátit a zafunguje to jako vnitřní film,“ míní.

„Každá z těchto fotografií evokuje věci, které už byly v paměti zasunuté. Fotografovat se musí, protože fotografie jsou z času vydělené a můžeme se díky nim inspirovat z minulosti,“ souhlasí Bolek Polívka. „Jefovi jsem modelem skoro celý život – od doby, kdy jsem přišel do Brna. Řekněte, kdo má takové štěstí?“

Bolek Polívka a Jef Kratochvil na vernisáži výstavy
Zdroj: ČT Brno
Autor: elr

Výstava bude pro zájemce přístupná od středy 28. listopadu do 25. ledna 2013 vždy dvě hodiny před každým večerním představením divadla. Jubilejní 50. díl Česká televize odvysílá první lednovou sobotu ve 20.00 na prvním programu.