Do roka a do dna: Ze zákulisí příprav silvestrovského pořadu

S Čmaňou a Janou půlnoc jistě nepropásnete, tak zní motto silvestrovského pořadu, který připravuje brněnské studio České televize už po třetí v řadě. Posledními minutami roku na televizní obrazovce diváky provedou Pavel Zedníček a Jana Paulová, kteří si do prostor vinárny a pivnice pozvali své kolegy z herecké branže.

Podle tvůrců pořadu Do roka a do dna se nejedná o žádnou pódiovou televizní estrádu, nýbrž silvestrovský večírek se vším, co k němu patří. „S kamerou vběhneme do už rozjeté zábavy. Všichni se baví, popíjejí. Pivo, víno i jídlo, které mají herci na stole, je pravé,“ tvrdí režisér Petr Ryšavý.

Stejně jako loni se pořad natáčí ve dvou různých prostředích - ve vinárně a v pivnici. „Pořad má šedesát minut. Myslíme si, že na tu délku by jeden prostor byl příliš fádní,“ vysvětlil režisér.

Změna místa ovlivňuje i hudební dramaturgii. „Snažíme se o to, aby výběr písniček ladil k danému prostředí. V pivnici zazní například známé písničky ze Semaforu jako Pramínek vlasů nebo Anči, sviť, zatímco ve vinárně bude hrát cimbálová muzika,“ uvedla dramaturgyně České televize Jaroslava Pešková.

Video Režisér a autor námětu Petr Ryšavý o natáčení pořadu Do roka a do dna
video

Režisér a autor námětu Petr Ryšavý o natáčení pořadu Do roka a do dna

Spojovacím prvkem jsou průvodci pořadu – Jana Paulová a Pavel Zedníček. V pivnici se budou bavit s Janou Bouškovou, Yvettou Blanarovičovou, Martinem Dejdarem, Josefem Aloisem Náhlovským a Josefem Cardou. K tanci jim zahraje kapela Karla Cóna. Na přípitek do vinárny ve společnosti cimbálové muziky Harafica si letos pozvali Petra Rychlého, Václava Vydru, Petru Černockou, Alici Bendovou a Vojtěcha Bernatského.

„Začínáme vždy písničkami, které by měly navodit tu správnou atmosféru,“ řekl režisér. Přestože mají účinkující připravený scénář s tématy a historkami, které by měly při natáčení zaznít, nezbytnou složkou zábavy je improvizace. „Podobu historky, která při natáčení zazní, v podstatě nikdy předem neznáme. Záleží také na tom, jak na sebe herci reagují, jak navážou, na co si ještě vzpomenou. Snažíme se, aby to vypadalo co nejpřirozeněji a lidé, kteří pořad budou sledovat ve svých obývácích, měli pocit, že jsou součástí, že tam sedí s námi,“ tvrdí Petr Ryšavý.

Scénář se připravuje několik měsíců dopředu

Autorem scénáře je zkušený scenárista Radan Dolejš:
„Scenárista, to je takový osamělý běh. Scénáře se běžně připravují nějakou dobu dopředu, takže většina silvestrů se píše v době, kdy je venku teplo, většina lidí je u vody a zadání pro autora je napsat něco veselého, co se bude vysílat na silvestra. Letos to zadání přišlo o něco později, když už skoro padalo listí, tím pádem pro mě to psaní bylo příjemnější. Navíc je to pro partu lidí, se kterými rád pracuji, slyšíme na sebe, máme podobný smysl pro humor.“


Natáčení pořadu Do roka a do dna
Natáčení pořadu Do roka a do dna

Bavit se musí všichni. Diváci i účinkující

Mnoho lidí pořad srovnává s legendárními silvestrovskými vystoupeními Vladimíra Menšíka. Režisér a zároveň autor námětu Petr Ryšavý ale popírá, že by se jimi přímo inspiroval. „Když jsem před třemi lety námět připravoval, tak jsem před očima neměl žádný pořad, který tu už někdy byl. Samozřejmě víme, že pan Menšík tady v Brně dělával také silvestry v hospodách, kde lidi bavil svými historkami a anekdotami. My to ale děláme trošku jinak,“ zdůraznil Ryšavý. „Nechceme, aby herci bavili diváky, ale aby bavili také sami sebe navzájem. Je to neformální posezení herců s okolo sedícími hosty a kapelou,“ vysvětlil.

Podle Jaroslavy Peškové je Do roka a do dna prestižním pořadem brněnského studia. „Vysíláme ve 22.55, tedy před silvestrovskou půlnocí, takže pořad je vyvrcholením celého programu v České televizi,“ uvedla.

Vůbec poprvé ho televize připravuje v nejvyšší HD kvalitě. „Diváci, kteří mají doma lepší televizor, to jistě ocení. Jak ale víte, zábava se tam musí dostat jinudy, takže formát pro nás ve skutečnosti není zásadní,“ uzavřel s úsměvem režisér.