Zbytečné semafory zpomalí denně 15 tisíc aut

Otrokovice/Napajedla - Tisíce aut denně brzdí částečná uzavírka na frekventované silnici mezi Otrokovicemi a Napajedly. Řidiči musí zastavovat kvůli údajné práci na tamním mostě. Ve skutečnosti na něm ale nikdo nepracuje.

Práce na silničním mostu u Napajedel skončily na přelomu listopadu a prosince loňského roku. Ačkoliv dělníci už stavbu dávno opustili, řidiči se v kolonách tlačí zbytečně dál. I dva měsíce po oficiálním ukončení oprav zůstaly v provozu semafory a pouze jeden jízdní pruh.

Tímto frekventovaným místem denně projede na 15 tisíc aut. V průměru si řidiči na průjezd zúženým místem počkají čtyři minuty. Nejhorší situace panuje v ranní a odpolední špičce, kdy z každé strany omezení netrpělivě čeká třicet až čtyřicet automobilů.

Vztek řidičů kvůli zbytečné uzavírce jen stupňuje cedule s nápisem „technologická přestávka“.

„Je to nepochopitelná situace. Je to arogantní jednání státu, ať už na úrovni ŘSD nebo dozorových orgánů,“ uvedl jeden z naštvaných řidičů. „Člověk se modlí, ať to konečně skončí. Vidí, že už je to hotové, a najednou se uzavírka neotevře. Na to už není co říct,“ dodal druhý.

Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že první fáze oprav je hotová, a most je tedy zcela bezpečný. Byl prý ale zchátralejší, než se zdálo. Dělníci proto museli bourat a měnit postup práce. A tak se stalo, že práce předběhla papírování.

„My ten provoz neumíme pustit. To si nikdo nedovolí, protože to nemáme legislativně podložené. Chybí nám kolaudace nebo povolení o předčasném užívání stavby, jež nemůžeme dostat, dokud nebudeme mít řádné stavební povolení na nový druh opravy,“ vysvětlil situaci Karel Chudárek, ředitel Ředitelství silnic a dálnic ve Zlíně. Zároveň ovšem slíbil, že by měl být provoz spuštěn v polovině února.

Řidičům by se tak mělo brzy ulevit. Nebude to ovšem na dlouho. Koncem března totiž začnou opravy zbylé části mostu a nová uzavírka potrvá až do podzimu.

Kolik stojí jeden den zbytečného omezení?

Jeden z řidičů, který je nucen místem často projíždět, si pro svoji potřebu spočítal, kolik stojí toto zbytečné omezení každý den svého trvání. Pokud místem projede 15 tisíc aut denně, na semaforech čeká až 20 tisíc lidí každý den. Ti stráví čtyři minuty zbytečným čekáním, ačkoliv by svůj čas mohli využít mnohem smysluplněji. Pokud se k časovým ztrátám připočítají ještě zbytečně propálené pohonné hmoty, došel řidič k číslu 250 tisíc korun. Podle něj tedy každý den této uzavírky stojí čtvrt milionu korun.