Reklamní bannery nezákonně zakrývají památky

Brno/Znojmo – Památkáři bojují s reklamními poutači, které nezákonně zakrývají památky. V historickém centru Brna patří mezi nejkřiklavější případy nepovolený banner na Mendlově náměstí, za který majitel už dostal pokutu 90 tisíc korun. Problémy s reklamami mají i další místa na jižní Moravě.

Mendlovo náměstí patří mezi důležité dopravní uzly Brna, denně tudy proudí tisíce lidí. Reklamní plocha na takovém místě je tak velkým lákadlem. Jenže velkoformátová reklama na internetový obchod zakrývá památku. „Dům několikrát změnil vlastníka a každý z nich zneužíval stav domu k tomu, aby pod záminkou, že na dům instaluje ochrannou plachtu, která má bránit odpadávání částí fasády na chodce, instaloval reklamu,“ popsal vedoucí Odboru památkové péče Magistrátu města Brna Martin Zedníček.

Podobná situace se opakuje i v srdci Brna – obří poutač na pivovar už několik měsíců zakrývá dům na ulici Jaselská. „Toto je ukázka velkoplošné reklamy, která nemá závazné stanovisko a nachází se v městské památkové rezervaci, a navíc na památkově chráněném domě,“ řekl Karel Doležel z Národního památkového ústavu v Brně. V jihomoravské metropoli jsou desítky dalších hříšníků.

Město s většinou z nich zahájilo správní řízení, které je obvykle během na dlouhou trať s nejasným výsledkem. Třeba vlastník domu na Mendlově náměstí sice ve správním řízení dostal pokutu 90 tisíc korun, reklamní plachtu ale dodnes nesundal. I přes zdánlivě vysokou pokutu totiž majiteli reklamní banner ročně vydělá mnohonásobně víc. „Můj odhad je, že cena za pronájem takovéto plochy by se mohla pohybovat mezi dvaceti až třiceti tisíci korun měsíčně,“ uvedl Jan Šmikmátor z brněnské reklamní agentury. Ročně by tak reklamní plocha na domě mohla majiteli vydělat přes čtvrt milionu korun.

„Zvažujeme další kroky, mimo jiné to, že bychom vlastníkovi nařídili, aby se o památku řádně staral a aby uvedl fasádu domu do stavu, kdy ji nebude nutné zakrývat,“ dodal Zedníček.

Znojmo je v boji s reklamami v centru úspěšnější

Zatímco v centru Brna lidé narazí na porušování památkového zákona a vyhlášky s nadsázkou na každém kroku, Znojmo je v boji proti nelegálním reklamám úspěšnější. Také proto, že se případné spory snaží řešit dohodou. „Na vyvěšování reklam a různých upoutávek máme zvláštní pokyny pro městskou památkovou rezervaci, kde je jasně řečeno, jak by bannery měly vypadat. Samozřejmě je také nutné povolení od městského úřadu,“ vysvětlila mluvčí Znojma Zuzana Pastrňáková.

Ve srovnání s Brnem drobnou vadou na kráse historického centra je tak jen poutač na pivo na Horním náměstí. „Z mého pohledu je to věc, která je nepovolená. Řeší se to tak, že jsou majitelé nemovitosti obesláni oddělením památkové péče, kde je upozorní, že mají do určité lhůty banner odstranit nebo si zažádat o vydání souhlasného stanoviska,“ popsala architektka Iveta Ludvíková. Více vedení města znepokojují obchodníci, kteří svoje zboží vyvěšují po fasádách a ve vstupních částech obchodů.

Nepovolené billboardy a plakáty netrápí jen větší města, ale v létě také turistické destinace. Třeba v Lednicko-valtickém areálu za poslední dva roky řešili 33 prohřešků.