Znojmo chce prodat pivovar, nechá si jen přístupovou cestu

Znojmo – Obchody nebo hotel, tak si představují ideální využití prázdného pivovaru obyvatelé Znojma. Vyplývá to z ankety, kterou si město nechalo zpracovat. Prázdný areál v těsné blízkosti známé rotundy svaté Kateřiny a hradu získalo Znojmo už před třemi lety. Od té doby si láme hlavu s tím, jak areál oživit. Současné vedení města chce areál prodat, ve vlastnictví si ponechá jen přístupovou cestu.

Rozlehlý areál v historickém centru Znojma nabízí řadu možností pro budoucí využití. Na svém místě a v daném stavu musí zůstat pouze tři památkově chráněné domy, ostatní mohou případně ustoupit nové výstavbě nebo zeleni. Hlavním cílem města je uzavřený prostor otevřít obyvatelům a návštěvníkům města a zajistit, aby už nezastiňoval rotundu s vzácnými malbami rodu Přemyslovců z roku 1134.

Město si soukromou vysokou školou nechalo zpracovat anketu mezi obyvateli, ve které se mohli vyjádřit, co by v areálu pivovaru nejvíce uvítali. „Z průzkumu vyplynulo, že by revitalizace pivovaru měla souviset s oblastí cestovního ruchu. Mezi nejčastějšími odpověďmi se objevil hotel, restaurace nebo malý soukromý pivovar, zkrátka něco, co by pomohlo rozvíjet cestovní ruch,“ uvedla mluvčí Znojma Zuzana Pastrňáková.

Na budoucí využití pivovaru si klade podmínky i Heineken

Vedení radnice chce areál prodat soukromým investorům. Jenže těm svazují ruce podmínky, kterými Heineken prodej městu podmínil. „Kromě klasické kupní smlouvy jsme s městem podepsali i smlouvu o budoucí spolupráci. Ta je ale důvěrná,“ sdělila mluvčí společnosti Heineken ČR Kateřina Beute.

Česká televize má tuto smlouvu k dispozici a k posouzení ji předala nezávislému právníkovi. „Pokud se bude v areálu prodávat pivo a nápoje, musí město Znojmo po dobu pěti let zajistit, aby byly ze sortimentu společnosti Heineken. Rovněž je povinno zajistit, aby se nový vlastník touto smlouvou řídil,“ shrnul advokát Petr Oliva.

Heineken si ve smlouvě zajistil i přednostní právo na znovuobnovení výroby piva, a vůbec jakékoli využití areálu. Podle advokáta jsou podmínky nevýhodné, vedení města si to ale nepřipouští.

/*json*/{"map":{"lat":48.855799904717,"lng":16.043676137924,"zoom":17,"mapTypeId":"satellite"},"markers":[{"lat":48.855764609174,"lng":16.044169664383,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

S jedním zájemcem o koupi z oboru hotelnictví už město jedná. Doufá, že se přihlásí i další. Podle znaleckého odhadu se Znojmu areál patrně nepodaří prodat za 26 milionů, za které areál získalo. Město už se rozhodlo, že si nechá přístupovou cestu vedoucí skrz pivovar k rotundě a hradu.

Výroba znojemského piva Hostan ve zdejším pivovaru skončila už v roce 2009. Tehdy pivovarnický gigant Heineken přesunul jeho výrobu do Brna. Po dlouhých jednáních město areál na sklonku roku 2010 koupilo. Zaplatilo za něj 26 milionů korun. Od té doby si vedení radnice nechalo zpracovat odbornou studii a svolalo veřejnou debatu o jeho podobě, areál se ale zatím oživit nepodařilo.