Bergmanova Sedmá pečeť se v Brně představí jako divadelní inscenace

Brno - Legendární dílo švédského režiséra Ingmara Bergmana, Sedmá pečeť, přináší dnes v české divadelní premiéře Národní divadlo Brno. Představení v Mahenově divadle ale není prostou kopií slavné filmové povídky.

V Česku dosud neuvedené látky se chopil režisér Jiří Nekvasil. „Vzal jsem to jako výzvu. Neděláme kopii filmu. Je to divadelní převedení Bergmanova jazyka,“ vysvětluje Nekvasil, proč se i divák znalý Bergmanova filmu může vypravit na divadelní inscenaci.

Stominutové představení není určeno k povrchnímu rozptýlení, ale díky značnému počtu metafor ponouká spíše k hlubšímu porozumění a rozjímání. „Je to představení pro vnímavého diváka, který se nechá ponořit do tohoto světa. Celé putování vede k zamyšlení,“ tvrdí Nekvasil. Podle něj nebylo převedení filmové povídky na prkna úplně problematické. Sám Ingmar Bergman točil své snímky v létě a po zbytek roku se často věnoval i divadelní režii.

O čem je film Sedmá pečeť?

Příběh vypráví o putování rytíře, který posledních deset let trávil na křižáckých výpravách. Sotva se hlavní hrdina vrátí domů ke své ženě, umírá. Poté, co byl při křižáckém tažení svědkem řady traumatických událostí, hledá jakési smíření s Bohem. Hlavní dějová linka je zasazena do Švédska v období středověku, avšak pomocí metafor přináší odpovědi i na otázky hledání smyslu života.


„Ačkoliv film znám, nečerpal jsem z něj,“ přiznává představitel hlavní postavy rytíře Pavel Doucek. Divadelní inscenace Sedmá pečeť je určena jak znalcům Bergmanova díla, tak i divákům, kteří doposud slavnější filmovou předlohu neviděli.

Kdo je kdo?

Ingmar Bergman (autor filmové předlohy) - švédský režisér narozený roku 1918 v Uppsale. Studoval divadelní vědu, pracoval jako filmový i divadelní režisér. Patří mezi nejslavnější filmaře minulého století. Mezi jeho nejznámější snímky patří Sedmá pečeť, Pramen panny, Podzimní sonáta, Léto s Monikou, Mlčení, Hodina vlků, Šepoty a výkřiky či Nevěra.

Jiří Nekvasil (režisér) - absolvoval studium operní režie na AMU. Realizoval již více než osm desítek operních i činoherních inscenací. Téměř 20 let spolupracuje jako režisér i s Českou televizí.

David Dvořák (scénograf) - akademický architekt Dvořák studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Studoval také ve Spojených státech nebo na vídeňské Akademii der bildende Künste.

Marta Roszkopfová (kostýmní výtvarnice) - studovala v Bratislavě a Varšavě. Je jednou z nejznámějších kostýmních výtvarnic u nás. Spolupracovala s řadou divadel u nás, v Polsku, Německu i na Slovensku.