Silnice jsou samá díra. Za poškození auta může řidič žádat kompenzaci

Ostrava - Silnice místy připomínají tankodromy. Střídání silného mrazu a oteplení urychlilo devastaci komunikací po celé republice. Na špatný stav vozovek doplácejí řidiči, kteří za následné opravy aut můžou zaplatit i několik tisíc korun.

Díry jsou hluboké místy i deset centimetrů. Dopravní značky, které upozorňují na nerovnosti na vozovce, teď lemují skoro každou silnici.

Pokud se řidiči dírám v silnici nevyhnou, může to skončit defektem. „Projeli jsme křižovatkou a narazili jsme do nějaké díry. Hned potom bylo kolo prázdné,“ popisoval řidič Rudolf Vaněk.

Podle dopravního experta Milana Bělky za současný stav silnic zdaleka nemůže počasí. „Vozovky jsou ve špatném technickém stavu, podklady jsou nekvalitní, asfalt je nekvalitní. Není možné, aby komunikace, která jev provozu dva, tři roky, vypadaly tak, jak to v současné době vidíme,“ uvedl Bělka.

Výstražné trojúhelníky se vyskytují na českých silnicích velmi často. Plní se i autoservisy. „Nejčastěji dochází k deformaci ráfku, pak je možné, že při nárazu dojde k poškození pneumatiky,“ uvedl vedoucí ostravského autoservisu Aleš Drozd.

Michal Krämer musel služby autoservisu kvůli díře v silnici využít už dvakrát. „Zatím jsem musel koupit dvě zimní pneumatiky. Když připočtu vyvážení, stálo mne to asi sedm a půl tisíce,“ řekl Krämer.

Peníze za opravu ale nemusí nutně platit sám řidič. Odpovědnost by mohl nést i majitel silnice. „Řidič by měl kontaktovat policii, která situaci zadokumentuje, a to díru i poškození vozidla. V takovém případě má řidič nebo majitel auta reálnou šanci získat kompenzaci za způsobenou škodu,“ potvrdil mluvčí frýdecko-místecké policie Vlastimil Starzyk.

Aby bylo možné výtluky alespoň provizorně zarovnat, musí být podle Ředitelství silnic a dálnic teplota nad nulou, takže na opravy si řidiči počkají. Hlavní práce se na silnice vrátí až na jaře.