Jindřich Štreit vzpomíná ve Slovinsku na abnormalizaci

Ostrava – Fotograf Jindřich Štreit vystavuje ve slovinských městech Lublaň a Maribor. Výběr z jeho fotografií z let 1968 až 1989 spojuje název (Ab)Normalizace. Autor se vrací do období více než dvaceti normalizačních let, s nimž se řada lidí dodnes nevyrovnala. „Pravda, žili jsme, pracovali a dělali mnoho dalšího, co k lidskému životu patří. Ale při všech činnostech fungovalo pevně zakódované podvědomí strachu,“ uvedl Jindřich Štreit pro slovinskou televizi.

V hlavním městě Slovinska Lublani se Štreitovy sociálně laděné fotografie spojily s originálním prostředím galerie Srečišče v hotelu Celica. Tento hotel je podle návrhu známého slovinského architekta Janko Rožiče přestavěn z bývalé věznice, kde hotelové pokoje jsou někdejší cely, a který je symbolicky otevřený všem náboženstvím světa. Architekt Rožič byl Štreitovou výstavou v tomto prostředí nadšen. „Již dlouho jsem nebyl na akci, kde by se tak silně doplňovaly umělecké, dokumentární a politické pohledy na život. Takový přístup umožňuje, abychom překonali globální i lokální krize a převládající propad proměnili na soužití kultur,“ prohlásil architekt.

Podle mluvčího Slezského univerzity Opava Ivana Augustina je Štreitova prezentace ve Slovinsku příkladem kulturní akce, která je nositelem mezinárodního porozumění a spolupráce. Spokojený je i Štreit. „V časech, o nichž fotografie na výstavách ve Slovinsku vypovídají, se mi o něčem takovém nemohlo zdát,“ řekl autor.

Jindřich Štreit patří k nejplodnějších a nejznámějším českým fotografům. Už asi čtyřicet let dokumentuje život a práci obyčejných lidí, především na venkově. K tématu normalizace má co říct, protože rozhodně nepatřil k těm, kteří s komunisty spolupracovali. Za údajné hanobení republiky ho zavřeli do vězení a jinak šikanovali. Zakázali mu i fotografickou činnost. Řadu let je profesorem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity Opava. Vystavuje po celé Evropě.