Místo levnějšího tarifu Vyškovští měnili dodavatele energií

Vyškov - Mysleli si, že podepisují pouze změnu tarifu, přitom přestoupili k jinému dodavateli elektřiny. Právě takové zkušenosti mají desítky lidí z Vyškova. Dealeři, kteří po domácnostech nabízeli nové smlouvy, přitom podle zákazníků vystupovali jako zástupci společnosti E.ON. Společnost Comfort Energy se hájí tím, že klienty nijak neklamala a nedorozumění mohou vznikat z nepochopení termínů používaných ve smlouvách. I takový postup je ale podle odborníka neetický.

Jednou z těch, která podepsala přechod od společnosti E.ON ke Comfort Energy, byla i Vyškovanka Martina Vöröšová s rodinou. „Řekli, že mají levnější elektřinu, a abych přešla na jiný tarif,“ vylíčila zkušenost s podomním prodejcem energetické společnosti Vöröšová. Ta nakonec až za asistence terénní sociální pracovnice zjistila, že se podepsáním smlouvy ocitla u jiného dodavatele energií. Prodejce totiž nebyl od společnosti E.ON ale od Comfort Energy.

„Přijela jsem do terénu a zjistila jsem, že paní nepodepsala smlouvu na výhodnější tarif, ale přestup k jiné společnosti. Zkoušela jsem to řešit přes infolinku, ale neúspěšně. Potom jsem raději řekla Vöröšovým, ať to rozšíří mezi sousedy. Po víkendu na mě potom v kanceláři čekalo osm lidí se stejným problémem,“ popsala sociální terénní pracovnice IQ Roma servisu Silvie Elsnerová. 

Problém teď hodlá řešit tím, že s klienty v zákonné lhůtě čtrnácti dnů vypoví smlouvy a v odůvodnění zmíní problém s obchodními zástupci. Zároveň si hodlá stěžovat u Energetického regulačního úřadu.

Podle společnosti Comfort Energy se ale z jejich strany o žádné klamání nejednalo. „Všem novým zákazníkům, kteří podepsali s obchodními zástupci smlouvy, voláme a ověřujeme, zda opravdu chtějí smlouvu s Comfort Energy uzavřít,“ uvedla mluvčí společnosti Alžběta Šťastná.

Z nahrávek následných telefonických hovorů zástupců společnosti s novými zákazníky je podle ní patrné, že se telefonistka představila jako zástupce Comfort Energy. Zároveň zákazníky informovala o tom, že jim zůstává i nadále stejný distributor, tedy E.ON.  „Tím možná došlo k nedorozumění. Distributor E.ON skutečně zůstává stejný, mění se ale dodavatel elektřiny a plynu, kterým se stal Comfort Energy,“ dodala Šťastná s tím, že společnost předpokládá, že stejným způsobem postupovali i její podomní prodejci.

Ovšem o chování dealerů přímo v rodinách žádné záznamy kromě svědectví zákazníků neexistují. Například klienti vyškovského domova s pečovatelskou službou se shodují, že jim prodejci například říkali, že jejich společnost je odnoží E.ONu. 

Upozornění na nekalou firmu
Upozornění na nekalou firmu
Více fotek
  • Upozornění na nekalou firmu zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4408/440716.jpg
  • Hana Vöröšová ukazuje smlouvu s dodavatelem enegrií zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4408/440715.jpg
  • Smlouva o změně dodavatele energií zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4408/440714.jpg
  • Oběť nevýhodné smlouvy zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4408/440717.jpg

Šéfredaktor portálu Cenyenergie.cz Jan Morkes ale takové chování za standardní nepovažuje. „Je to určitě neetické a mělo by to mít i právní dohru z hlediska klamání spotřebitele. Jeden z bodů etického kodexu Energetického regulačního úřadu stanovuje, že se prodejci musí vždy řádně identifikovat, tedy vysvětlit, kdo jsou a za koho vystupují,“ vysvětlil Morkes.

Podle něj informace, že zákazník zůstává u stejného distributora, nemá žádnou hodnotu. „Distributorem zůstává E.ON pořád. Je to totiž firma, která spravuje síť. To se nikdy nezmění. Naproti tomu dodavatel je firma, která zákazníkovi prodává samotnou elektřinu,“ vysvětluje rozdíl mezi dvěma používanými termíny. „Když mi tudíž někdo dá informaci, že distributorem zůstává E.ON, je to zbytečné a redundantní. Jako by mi řekl, že o školy se stará ministerstvo školství. Tak to bylo, je a bude,“ uvedl Morkes příměr.

Podobné případy možná budou mít už brzy ve Vyškově jinou dohru. „I na základě případů z minulosti chceme tuto situaci řešit. Kancelář starosty a tajemníka připravuje návrh nařízení, které by zakázalo podomní prodej ve Vyškově,“ uvedla ke kauze mluvčí vyškovské radnice Petra Bezdomníková.