Lidé si stěžují na škrty v dopravě. Dopravní podnik plánuje změny

Brno - Necelé dva měsíce už jezdí některé tramvaje i autobusy jinak, než byli lidé v Brně zvyklí. Nebo nejezdí vůbec. Vedení města doufá, že tak ušetří až padesát milionů korun, řada Brňanů však s tímto způsobem úspory nesouhlasí. Píší proto petice a požadují návrat ke starým jízdním řádům.

Docházení na vzdálenější zastávku, přesedání na jiný spoj. To jsou jen některé obtíže, se kterými se musí lidé v Brně od začátku roku potýkat. Dopravní podnik totiž provedl řadu změn v městské hromadné dopravě, které však znamenaly i změnu tras či zrušení spojů.

Například lidé v brněnské městské části Chrlice musí nově při cestě do centra přesedat v Komárově na jiný spoj. Cestování se jim prodloužilo minimálně o čtvrt hodiny. Podle starostky městské části Brno-Chrlice Ivany Telecké (nez.) je to pro všechny velká komplikace a uvítali by co nejrychlejší změnu. „Místní lidé jsou většinou pobouření. Přichází spousta stížností. My je všechny monitorujeme a chystáme se z nich udělat souhrnný dopis, který budeme začátkem března posílat na příslušné odbory, a tím budeme žádat změnu,“ uvedla Telecká.

Obyvatelé městské části Brno-Líšeň se zase složitě dostávají pro balíky či důchod. Přišli totiž o zastávku u pošty. Život to znepříjemnilo například Zdeňce Reichstädterové. Linka autobusu 78 ji k poště nezaveze, a tak musí chodit po zledovatělých chodnících a schodech, čehož se ve svém věku obává. Navíc jí cesta trvá o téměř půl hodiny déle. 

Lidem po celém městě pomalu dochází trpělivost a začínají sepisovat petice. Od začátku roku proto dopravní podnik dostal od nespokojených cestujících už téměř dvě stě stížností a podnětů. U změn, na které si stěžovalo hned několik desítek lidí, zvažuje nyní vedení podniku návrat k původním jízdním řádům. „Lidé si nejčastěji stěžují na prodloužení víkendového nočního provozu. Ten teď trvá až do sedmi hodin ráno. Ti, kteří pracují o víkendu, se tak obtížněji dopravují a trvá jim to mnohdy i déle,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Dopravní podnik města Brna zatím podle Havránka změny monitoruje. Také odbor dopravy brněnského magistrátu nyní vyslal do terénu několik pracovníků, kteří sledují návaznost linek i případné komplikace, které v dopravě vznikají. Následně by měly obě instituce zhodnotit zjištění a navrhnout případná opatření. Už teď ale vedení dopravního podniku zvažuje navrácení původních spojů či vymyšlení nového systému dopravy v nejproblémovějších oblastech, kterými jsou například Vinohrady či Masarykova čtvrť.

Dopravní podnik má navíc úspory, ze kterých by mohl část obnovených linek financovat. „Vzhledem k dobrému hospodaření za minulý rok chceme část úspor využít ke zvýšení dopravních výkonů,“ uvedl Havránek. Všechny návrhy na změny ale musí projednat a schválit i vedení města Brna.