Dočkají se Frýdlantské mosty rekonstrukce?

Ostrava – Snad každý, kdo někdy musel projít pod Frýdlantskými mosty potvrdí, že v Ostravě existuje jen velmi málo podobně zanedbaných, a přitom frekventovaných míst. Špína, smrad, posprejované zdi a opilí bezdomovci. Město si je své chyby vědomo, studie na kompletní rekonstrukci už existuje.

Dopravním terminálem přitom denně prochází tisíce lidí. Podchod spojuje Obchodní centrum Karolína, Ústřední autobusové nádraží a zastávku Náměstí Republiky – zkrátka jde o jedno z klíčových míst infrastruktury veřejné dopravy.

Že jsou Frýdlantské mosty v katastrofálním stavu, je jasné už při pohledu z venku. Uvnitř pak člověka přivítá špína, drolící se beton, posprejované zdi a odpadky. Uvnitř se nikdo nezdržuje – i většina bezdomovců radši postává před vchody, jen občas procházejí na druhou stranu.

Lidí v podchodech dlouhodobě ubývá. Důvodem není jen katastrofální stav objektu, ale i složitější přestupování přes podchod. Čím dál více lidí nyní raději pohodlněji přesedá na nové zastávce areálu Forum Nová Karolina.

Vedení města si je problému dobře vědomo. Řešení se již nějaký čas hledá a v současnosti má město k dispozici hned dvě studie, které by měly Frýdlantským mostům dát novou a výrazně atraktivnější podobu. Výsledek by mohl být podobný rekonstrukci, kterou nedávno prošly Svinovské mosty v Porubě.

Problém je s financováním. „Realizace opravy Frýdlantských mostů je jednou z našich priorit. Vzhledem k finanční náročnosti stavby bude ale nezbytné financování z rozpočtu města,„ řekl místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu Dalibor Mouka s tím, že technické služby obvodu v pracovní dny zajišťují aspoň strojní čištění podchodů a ruční úklid. „Na jaře vyměníme madla zábradlí u výstupů na jednotlivé peróny,“ doplnil Mouka.

„Současný stav tohoto místa je neutěšený. Útvar hlavního architekta proto ve spolupráci s centrálním městským obvodem pořídil dopravně urbanistickou studii, která posuzuje a hledá novou tvář tohoto významného dopravního uzlu," potvrdila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Připomněla také, že v roce 2009 proběhla rekonstrukce kolejí na Frýdlantských mostech za více než 60 miliónů korun, a silnice dostaly nový koberec ještě o několik let dříve. Na nový kabát tak čekají už „jen" zastávky a podchody.

„Chtěli jsme si prověřit, zda v současné době neexistuje nějaké jiné řešení, které by občanům jeho používání zjednodušilo, zpříjemnilo a odstranilo bariéry, které se v něm za tu dobu nahromadily. Samozřejmě se nabízí i otázka, zda je vůbec dnes mimoúrovňový podchod ještě potřebný,“ vysvětluje existenci dvou různých studií Cyril Vltavský, hlavní architekt města Ostravy.

První studie navrhuje řešení, podle kterého by se veškeré přestupy odehrávaly na povrchu a bezbariérově.  „Součástí této studie je i nová úprava Náměstí Republiky tak, aby jako náměstí skutečně vypadalo a bylo užíváno. Druhou variantou je zachování jisté mimoúrovňové podoby, ale silně omezené na nezbytnou míru. Tato varianta upravuje celý prostor tak, aby byl stávající podchod rozšířen a doplněn o denní světlo, eskalátory a nutnou estetickou úroveň," nastínila ještě Vojkovská.

Odpověď na otázku, která studie bude nakonec realizována a kdy, stále není známa.