Rekonstrukce železničního uzlu v Břeclavi zrychlí vlakovou dopravu

Břeclav - Zvýšit rychlost při průjezdu Břeclaví a zároveň zlepšit bezpečnost díky novému zabezpečovacímu zařízení, to je důvodem další etapy rekonstrukce železničního uzlu. Práce, které vyjdou na 1,2 miliardy korun, by měly být ukončeny do konce příštího roku. Dopady na osobní dopravu mají být minimální. 

Rekonstrukce spolufinancovaná ze tří čtvrtin z Operačního programu doprava navazuje na první etapu, při níž mimo jiné vznikla nová nástupiště a nové podchody. Zahrnula i modernizaci severní a jižní části stanice. Nyní půjde o úpravu kolejí a výhybek ve střední části stanice v délce 1,2 kilometru.

Účelem je zrychlení průjezdu vlaků jak ve směru Vídeň - Brno, tak ve směru Vídeň - Přerov. Momentálně vlaky projíždějí stanicí čtyřicetikilometrovou rychlostí, v budoucnu pojedou v přímém směru rychlostí 120 kilometrů za hodinu, do odboček 80 až 100 kilometrů za hodinu. „Je to poslední úsek, kde musíme jezdit pomaleji. Po dokončení budou moci vlaky jezdit až 160 km za hodinu,“ slíbil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.

Omezení v osobní dopravě budou jen minimální, v krátkých časových úsecích nahradí vlaky autobusová doprava. Zatím však není zřejmé, kdy se tak stane. „V takovém případě zavedeme výlukový jízdní řád,“ doplnil ředitel Oblastního ředitelství Brno SŽDC Pavel Surý.

Dalším přínosem stavby bude použití bezstykových kolejí, které pocítí cestující při pohodlnější jízdě. Instalováno bude nejmodernější elektronické zabezpečovací zařízení, na něž se připojí i přilehlé traťové úseky. Stavbaři položí ve stanici přes pět kilometrů nových kolejí, které spojí 67 výhybek s elektrickým ohřevem.

Břeclavský uzel bude po rekonstrukci plně odpovídat požadavkům na rychlou a hustou mezinárodní osobní i nákladní přepravu. Denně stanicí projede kolem 300 osobních a 400 nákladních vlaků, které odsud míří na Slovensko a do Rakouska.