Po 51 letech vzniká v Újezdu památník jedné z nejhorších leteckých katastrof

Újezd u Brna – Před bezmála 51 lety se u Újezdu u Brna zřítilo letadlo ČSA se pětatřiceti lidmi na palubě. Teď na místě největší letecké havárie na území Československa vzniká pomník. Kovář Ivo Lorenz už dokončuje desku se jmény všech třinácti obětí, která se na pomníku objeví.

Kromě vzpomínek pamětníků připomínají nyní letecké neštěstí jen tři stránky v místní kronice. Brzy se to ale změní. „Už dávno tam měl být pomníček. Nechceme stavět žádný velký monument, ale chceme aby na místě byla připomínka těchto lidí,“ myslí si starosta Újezdu u Brna Jan Hradil (nez.).

Místní umělecký kovář Ivo Lorenz už vytváří pietu. Zadarmo. Radnice mu zaplatí jen materiál. Celý pomník tak vyjde jen na dvanáct tisíc korun. „Nakovali jsme to a natvarovali. Teď vytváříme nosník pod pietní mísu na svíce. Ta bude stát na takovém trianglu a bude zapuštěná do kamene,“ popisuje kovář Lorenz dílo, které právě dopracovává. 

Havárii v roce 1962 nepřežilo celkem třináct lidí

V říjnu 1962 mířilo dopravní letadlo z Bratislavy do Prahy, už se chystalo na mezipřistání na Tuřanském letišti, jenže pilot v husté mlze špatně odhadl vzdálenost, snížil letovou výšku na minimum a narazil do kopce Špidlák. Neštěstí přihlížely desítky lidí, kteří zrovna pracovali na vinici.

Fakta o letecké havárii u Újezdu u Brna

Při letecké havárie zahynulo třináct lidíKe zřícení letadla ČSA Avia Av-14-32A (Il-14M) došlo 10. října 1962. Letadlo bylo na pravidelné lince z Košic do Prahy. Dispečer z letiště v brněnských Tuřanech, kde bylo naplánované mezipřistání, dal pilotovi pokyn k sestupu nejprve na 600 metrů, později na 300 metrů. Pilot ale v husté mlze nedodržel výšku ani kurz a při rychlosti 230 kilometrů za hodinu ve výšce 280 metrů narazil pravým křídlem do kopce Špidlák u Újezdu u Brna.

K nehodě došlo jen šest kilometrů jihovýchodně od dráhy tuřanského letiště. Nehodu nepřežilo deset z 38 cestujících a tři ze čtyř členů posádky. Ostatní cestující utrpěli těžká zranění.


„Byl to strašný pohled. Předek byl zabodnutý do země, jedno křídlo utržené,“ vzpomíná na hrůzný pohled pamětnice tragické nehody Zdena Suchomelová. Letoun se tedy rozletěl na sedm částí. Přestože existovalo riziko, že letadlo brzy vybouchne, zemědělci neváhali a začali vytahovat zaklíněné pasažéry z trosek letadla. „Vytahovala jsem nějakého Slováka v šedém obleku, ale nohy měl přeražené. Už to začínalo hořet, tak jsme si lehli do brázdy na poli, a pak to vybuchlo,“ vypráví Suchomelová, které bylo v době nehody devětadvacet let.

Místa, kde zůstaly trosky letadla
Místa, kde zůstaly trosky letadla
Více fotek
  • Místa, kde zůstaly trosky letadla zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4559/455855.jpg
  • Při havárii zahynulo třináct lidí zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4559/455857.jpg
  • Letadlo se zřítilo na kopec Špidlák u Újezdu u Brna zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4559/455858.jpg
  • Letadlo se zřítilo na kopec Špidlák u Újezdu u Brna zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4559/455859.jpg
  • Letadlo se zřítilo na kopec Špidlák u Újezdu u Brna zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4559/455860.jpg
  • Trosky letadla, které v roce 1962 havarovalo u Újezdu u Brna zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/46/4559/455861.jpg

Havárie v okolí tuřanského letiště

17. 7. 1977 – po vzletu z dráhy havaroval letoun L-200D Slovairu Bratislava. Pilot i cestující z nehody vyvázli bez zranění, letadlo ale bylo na odpis.

13. 1. 1998 – nedaleko obce Prace se za husté mlhy zřítil při přibližovacím manévru letoun L-410 UPV-E. Oba zahraniční piloti zemřeli.

26. 5. 1998 – u Šlapanic na Brněnsku se zřítilo dvoumístné motorové letadlo typu Pilatus PC-12 pár minut po startu z letiště v Tuřanech. Při havárie zemřeli pětašedesátiletý Němec a jeho třicetiletá dcera, která stroj pilotovala.