Pod smlouvami na D1 schnou podpisy, práce začnou koncem dubna

Praha – Ředitelství silnic a dálnic má podepsanou smlouvu na modernizaci prvních dvou z 21 úseků dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Firmy Colas CZ a Porr budou dálnici přestavovat mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou za 649 milionů korun, práce v úseku Lhotka–Velká Bíteš odvedou společnosti Alpine Bau a OHS ŽS za 597 milionů korun. Přípravné práce ovšem začnou až na přelomu dubna a května, uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Od prvního zvažovaného termínu začátku modernizace dálnice D1 do podpisu smluv s dodavateli uplynul rok – z jara 2012 se stalo jaro 2013. Teď však už nic nebrání tomu, aby práce, které podle očekávání budou znamenat peklo pro řidiče, skutečně začaly. Jako první přijdou na řadu dva úseky na Vysočině. Ve čtvrtek a pátek předá Ředitelství silnic a dálnic stavbu dodavatelům, přípravné práce začnou až na přelomu dubna a května. „Ze strany zhotovitele musí dojít k požádání ministerstva dopravy o vydání souhlasu s uzavírkami v rámci správního řízení,“ vysvětlil generální ředitel ŘSD David Čermák. Protože jsou na to úředníci připraveni, měl by jejich poslední úkon trvat asi týden až deset dnů.

Přípravné práce s sebou přinesou již částečná omezení, stavební firmy musí nejprve rozšířit krajnice, aby během hlavní části prací bylo možné svést dopravu do jednoho jízdního pásu a v něm jezdit systémem 2+2 pruhy, oddělenými betonovými svodidly. Zúžení do 2+1 pruhu bude podle Čermáka výjimečně nutné, ale pouze krátkodobě při snášení mostů. Jízdní pás by proto měl být široký 11,5 metru.

Harmonogram prací na každém úseku počítá se čtrnácti měsíci včetně zimní přestávky od prosince do února, modernizace proběhne vždy ve čtyřech etapách. První dvě budou přípravné, při nichž stavebníci rozšíří krajnici a upraví středový pás, aby bylo možné přejíždět mezi oběma jízdními pásy. Teprve při třetí a čtvrté etapě dojde na samotnou modernizaci jízdních pásů. Časový rozvrh pro jednotlivé etapy ještě není hotov, původně ŘSD počítalo s tím, že přípravné etapy potrvají čtvrt roku a práce v každém pásu potom vždy čtyři měsíce. To se ale zřejmě nepodaří vzhledem k tomu, že se posunoval termín zahájení prací ze začátku března na konec dubna, zatímco začátek zimní přestávky je stanoven pevně. „Diskutujeme o realizaci třetí etapy, kdy by mělo dojít k modernizaci jednoho jízdního pásu, abychom nezasáhli s technologickými postupy při pokládce nového povrchu do zimního období,“ přiblížil David Čermák.


Opatření při modernizaci

Modernizovanými úseky bude možné projíždět rychlostí 80 kilometrů za hodinuv každém směru dvěma pruhy. Bude zavedeno tzv. liniové řízení dopravy s proměnlivými značkami omezujícími rychlost, aby se zabránilo kongescím. Aktuální informace budou k dispozici na interaktivních tabulích včetně dojezdových časů. „Na samostatných zúženích budou mobilní informační tabule, které budou informovat o tom, jak dlouhé jsou kolony,“ uvedl ředitel ŘSD David Čermák. Nebude ovšem vyhlášena žádná oficiální objízdná trasa, zejména kamiony budou muset zůstat na D1. Přesto policie očekává, že na silnicích v okolí opravované dálnice zesílí provoz. Více aut by mohlo zejména z Prahy na Olomouc či Ostravu jezdit i po alternativní trase po dálnici D11 do Hradce Králové a dále po silnicích I/35 a R35 do Olomouce.


Především to, že není vyhlášena žádná objízdná trasa, se vůbec nelíbí vedení Kraje Vysočina – právě jeho se práce na dálnici dotknou nejvíce. Náměstek hejtmana Libor Joukl řekl Českému rozhlasu, že neexistuje žádný způsob, jak přinutit řidiče skutečně na rozkopané dálnici zůstat. Obává se proto, že objíždějící vozidla poničí krajské komunikace a stát – vzhledem k tomu, že nejde o oficiální objízdné trasy – nebude nucen zaplatit jejich opravu. „Souběžná silnice II/602 nás stála na opravách miliardu korun. Myslím si, že než skončí oprava dálnice, tak ji budeme potřebovat opravit znovu,“ řekl Joukl Radiožurnálu.

Například obyvatelé Větrného Jeníkova Jouklova slova potvrzují. I když zrovna žádná rekonstrukce neprobíhá, jakýkoli problém na dálnici podle nich způsobí, že se v obci hustota dopravy navýší o sto procent. Největší zátěží jsou tu kamiony. „Bydlíme na kraji a máme už praskliny ve zdi,“ říká Martin Libenský, který ve Větrném Jeníkově žije.

Naopak obavy hejtmana Františka Běhounka, že nejsou dostatečně připraveny plány pro příjezd záchranných složek k případným vážným nehodám v dálničních úsecích s omezeným provozem, nejsou podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha podložené. Policie vytipovala vhodné příjezdové trasy. Dálnici také budou policisté neustále sledovat vrtulníky.

Konečně začátek

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy v létě 2011. Mnohaleté stesky řidičů sice úředníky neobměkčily, ovšem nad prasklou betonovou deskou, která jasně připomněla, že dálnice už desítky let přesluhuje, už zavřít oči nemohli. Cesta od rozhodnutí k zahájení prací byla ovšem nesmírně trnitá.

První termín zahájení prací stanovilo ministerstvo na jaro 2012. Nejdříve se hovořilo o tom, že stavba začne před prázdninami, potom během prázdnin, potom se zdálo být definitivním termínem září. Kvůli průtahům v soutěži na dodavatele ale ŘSD vše znovu několikrát odložilo. Vítěze nakonec vybralo až v únoru s tím, že práce na prvních dvou úsecích začnou před koncem března – tomu však zabránilo odvolání neúspěšných uchazečů. A tak celá akce, která má pokračovat až do roku 2018, začíná podpisem smluv až teď. Ještě během roku by měly začít práce i v dalších dvou úsecích. „Jestli půjde vše podle plánu, tak se budou opravovat čtyři úseky – každý po osmi kilometrech,“ shrnul ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Tendry na opravu dálnice D1 kritizoval také majitel společnosti Student Agency Radim Jančura, který po dálnici provozuje svoji klíčovou autobusovou linku Praha–Brno. Dopravce navrhl postup, kterým je prý D1 možné opravit za třetinu času a peněz. Majitel společnosti Radim Jančura označil veřejné soutěže za „tunel na veřejné prostředky“. Navrhl, aby se raději dnešní betonový povrch rozbil na menší části a potom překryl novou asfaltovou vrstvou. Podle generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka je však tato metoda tzv. fragmentace, kterou dopravce nabídl, v případě D1 zcela nevhodná.

Jízda z Prahy do Brna bude po dokončení prací klidná

Modernizace, kterou dálnice D1 do roku 2018 projde, bude pro řidiče především znamenat, že se zbaví současného povrchu, který mění cestu mezi Brnem a Prahou v jízdu na horské dráze. Dostane nový cementobetonový povrch, který bude sloužit dalších 25 let, kdy by měla přijít na řadu další modernizace. Kvalitu práce bude ŘSD kontrolovat nejen samo, ale i prostřednictvím externích firem, slíbil David Čermák. Siličáři také nechají vozovku rozšířit a především vymění mosty přes autostrádu tak, aby při příští rekonstrukci bylo možné bez dalších zásahů rozšířit ji z dnešních čtyř na šest pruhů. Vše má přijít celkem na 14 miliard, část státu poskytne Evropská unie.

Úseky k modernizaci:

  • 21. km Mirošovice–29. km Hvězdonice
  • 29. km Hvězdonice–34. km Ostředek
  • 34. km Ostředek–41. km Šternov
  • 41. km Šternov–49. km Psáře
  • 49. km Psáře–56. km Soutice
  • 56. km Soutice–66. km Loket
  • 66. km Loket–75. km Hořice
  • 75. km Hořice–81. km Koberovice
  • 81. km Koberovice–90. km Humpolec
  • 90. km Humpolec–104. km Větrný Jeníkov
  • 104. km Větrný Jeníkov–112. km Jihlava
  • 112. km Jihlava–119. km Velký Beranov
  • 119. km Velký Beranov–134. km Měřín
  • 134. km Měřín–141. km Velké Meziříčí-západ
  • 141. km Velké Meziříčí-západ–146. km Velké Meziříčí-východ
  • 146. km Velké Meziříčí-východ–153. km Lhotka
  • 153. km Lhotka–162. km Velká Bíteš
  • 162. km Velká Bíteš–168. km Devět křížů
  • 168. km Devět křížů–178. km Ostrovačice
  • 178. km Ostrovačice–182. km Kývalka
  • celkem: 160,8 kilometru