Školení má seniory ochránit před agresivním chováním prodejců

Moravskoslezský kraj - Nepravdivé informace, předražené zboží, manipulace a agresivní chování prodejců, to jsou praktiky, se kterými se zákazníci, nejčastěji senioři, setkávají na populárních předváděcích akcích. Smlouvy, které je nutí podepsat, jsou často i v rozporu se zákonem. Sdružení obrany spotřebitelů a Česká obchodní inspekce proto pro seniory pořádají školení, aby podobné nabídky dokázali rozeznat a nenachytali se na ně.

Paní Marie Kocourková bere brášky na nervy a už několik měsíců nespí. Na předváděcí akci si koupila sadu hrnců, které nechtěla. Na úvěr za třináct a půl tisíce. Doma zjistila, že stejnou si může koupit přes internet dvakrát levněji.  

„Oni hrozně spěchali, já to nestihla přečíst,“ uvedla Marie Kocourková.

Banka chce po ní do konce května devět a půl tisíce a prodejce dalších osm tisíc korun za náklady spojené se zrušením smlouvy, o kterých při podpisu vůbec netušila. S žádostí o pomoc se obrátila na Sdružení na ochranu spotřebitelů, které teď zvažuje i žalobu.  

„My to považujeme za sankce. Paragraf 57 občanského zákoníku dává právo spotřebiteli odstoupit od smlouvy bez udání důvodu a bez jakýchkoliv sankcí,“ informovala Marcela Reichlová, předsedkyně SOS - Sdružení spotřebitelů MS kraje.

Na semináři, který sdružení pořádá, si senioři sdělovali i další zkušenosti. Prodejci je oslovují a zvou na předváděcí akce i telefonicky.

Podle slov jedné z důchodkyň prodejci na jedné z akcí starším lidem odebírali občanské průkazy a byli ochotni jim je vrátit pouze v případě, že si něco koupí.

Obchodní inspektoři proto důchodcům radí. Nikam nechoďte a nic na podobných akcích nekupujte. Vždy na to doplatíte.

Zákon nestanovuje, za kolik musí být výrobky s neregulovanou cenou prodávány. Například za vysavač, který stojí v kamenném obchodě čtyři tisíce, může chtít obchodník na podobné akci i šedesát tisíc korun. Stačí, když ho označí za zázračný, což se děje téměř vždy. Důvěřivých důchodců, kteří chtějí pomoc od Sdružení ochrany spotřebitelů, je ale přesto čím dál víc. Pomoct by mohla novela občanského zákona, který má spotřebitele více chránit a v platnosti by měla být od 1. 1. 2014.