Vinaři jdou s dobou: nabízí degustační bedýnky i aplikace pro chytré telefony

Jižní Morava – Jihomoravští vinaři se snaží neotřelými způsoby přilákat k pití vína nové zákazníky. Hitem mezi milovníky vína jsou teď degustační bedýnky, které jim každý měsíc firma doručí až do domu. Jaké víno a od jakého vinařsví uvnitř je, zjistí zákazník až ve chvíli, kdy krabici otevře. Svaz vinařů zase pro chytré telefony připravil aplikaci, která zákazníkům o vínu, které zrovna popíjí, nabídne podrobné informace. Stále více vinařů také sahá místo po korku po šroubovacím uzávěru.

Česko zažívá boom degustačních vinařských bedýnek. Princip je jednoduchý - kurýr zákazníkovi každé dva měsíce až domů doručí krabici naplněnou víny od malých vinařů. Od koho a jaká vína uvnitř jsou, se ale klient dopředu nedozví.

Kouzlu bedýnek propadl i Igor Ondříček. Vína od malých vinařů má rád, do jejich sklípků se ale příliš často nedostane. „Já vnímám to, že si člověk nemůže dopředu vybrat, jako výbornou věc, protože dnes už si všechno můžete vybrat. Tohle je jedna z mála věcí, která vás v životě může překvapit,“ řekl Ondříček. V bedýnce navíc lahve vyjdou zhruba o dvacet procent levněji než přímo u vinaře.

Bílé vínoVíce než vínu Češi vždycky holdovali pivu. Tomu dokonce nejvíce ve světě. Tradice se ale pomalu mění. Víno pijí alespoň občas tři čtvrtiny dospělých Čechů. Průměrná spotřeba na osobu se loni poprvé vyhoupla na hranici 20 litrů.


Ti si stejně jako zákazníci nápad chválí. „O našem vinařství se dozvědělo hodně lidí, byla to šance přilákat k nám nové milovníky vína. Vína zachutnala a to je to nejdůležitější. Na základě ochutnávky z bedýnky si nás někteří lidé našli a buď si další vína objednali přes e-shop nebo rovnou zavítali k nám do sklepa,“ potvrdil Pavel Lacina z Velkých Pavlovic.

Jde jen o nový marketingový tah, nebo jedinečnou možnost ochutnat vína od těch, k nimž je jinak těžké se dostat? Podle vinařů obojí. „Český zákazník se rád nechá rozmazlit a překvapit, a tohle je jeden ze způsobů, jak zaujmout,“ vysvětlil marketingový ředitel Svazu vinařů ČR Martin Chlad. Úspěšnost projektu ale stojí na tom, že bude dodávat opravdu kvalitní vína. A o to se Klub dobrého vína ze všech sil snaží.

Víno na dotek

Už v červnu přestaví Svaz vinařů aplikaci pro chytré telefony Víno na dotek. „Přes EAN nebo QR kódy si člověk načte podrobnosti k vínu. K jakému pokrmu se hodí, ve které nejbližší vinotéce nebo obchodě si ho můžete koupit,“ popsal marketingový ředitel Svazu vinařů Milan Chlad.

„Je to dobrý nápad, informace ohledně původu vína se ke konzumentovi dostane hodně rychle. Nejhorší je anonymita, když člověk ty tratě nezná, neví, že jsou významné a že před sebou má špičkové víno,“ myslí si vinař Miroslav Volařík.

Šroubovací uzávěry se hodí na mladá vína

Pohled na šroubovací uzávěr na lahvi vína je pro Čechy pořád ještě dost netypický. Podle vinaře Miroslava Volaříka z Mikulova ale není důvod dívat se na ně se skepsí. „Šroubovací uzávěry jsou vhodné pro lahvování mladých vín. Používáme je na svatomartinská nebo růžová vína a taky na vína, u nichž se nepočítá s archivací. U těch jde o svěžest a mladost vína, nepotřebují tedy nazrávat přes korek,“ vysvětlil Vinař roku 2011.

Kovový uzávěr má navíc oproti korku celou řadu výhod – třeba to, že nemůže víno v lahvi nijak znehodnotit. „Máme spočítané, že kvůli nekvalitnímu korku se nám zkazí tři až čtyři procenta lahví,“ řekl Volařík. Šroubovací uzávěr je navíc přibližně desetinásobně levnější.

Vinařství Volařík začalo tento typ uzávěrů používat už v roce 2011. „První rok jsme takto uzavřeli jen 40 procent mladých vín. Můžu říct, že jsme se nesetkali s negativními názory, nikdo nám neřekl, že by se kvůli tomu naše víno nějak zhoršilo. Naopak na nový uzávěr byly spíše pozitivní reakce,“ tvrdil Volařík. Zákazník podle něj musí překonat jediné – trochu nezvyklé otevírání lahve.