Lékařka oznámila rodině úmrtí pacienta jeho mobilním telefonem

Břeclav - Lékařka z onkologické ambulance břeclavské nemocnice informovala o úmrtí pacienta poněkud nezvykle - rodině zavolala z mobilního telefonu zesnulého. Sama se hájí, že šlo o krajní řešení, protože muž neuvedl žádný kontakt na své příbuzné a ve speciálním mobilním telefonu pro seniory se jí kontakt nepodařilo najít, pouze vytočit. Rodina, která si přála zůstat v anonymitě, ale krok považuje za krajně neetický.

„Je mi líto, že jsme to udělali tímto způsobem, ale předpokládali jsme, že odvracíme ještě horší situaci, kdy by se o úmrtí příbuzní dozvěděli od třetí osoby, nebo kdyby při návštěvě našli prázdné lůžko,“ hájí nouzové řešení ředitelka břeclavské nemocnice Janka Bambasová.

Ředitelka už se pozůstalým za jednání lékařky omluvila emailem. „Omluva formou emailu od paní ředitelky, kterou mi přeposlala nějaká její zástupkyně, je naprosto nedostačující,“ tvrdí pozůstalý, zeť zesnulého muže.

Celá situace vznikla proto, že nemocnice neměla žádný telefonní kontakt na příbuzné. Když onkologicky nemocného pacienta v pondělí 13. května přijímali, uvedl sice jména svých blízkých, ale jejich telefonní čísla si nepamatoval. „V dokumentaci je uvedeno, že pacient číslo neví, což se u starších lidí stává,“ vysvětluje okolnosti Bambasová.

Přestože příbuzní za mužem pravidelně docházeli na návštěvy, údajně nekontaktovali ošetřujícího lékaře, takže nemocnice neměla možnost si telefonní číslo doplnit.

Pozůstalí si na jednání doktorky stěžují i u hejtmana
Pozůstalí si na jednání doktorky stěžují i u hejtmana

„Je mi to hrozně líto, ale naší povinností je neprodleně informovat o úmrtí pacienta. V předpisech je, že můžeme využít telefonní, SMS nebo emailovou formu. Pokud toto selže, máme poslat písemné oznámení o úmrtí pacienta,“ popisuje standardní praxi Bambasová.

Kdyby k úmrtí nedošlo o víkendu, mohli pracovníci nemocnice kontaktovat úřady, které by jim telefonní číslo příbuzných poskytly. O víkendu však podobný postup nebyl možný. Doktorka Iveta Lašková se proto rozhodla najít kontakt v mobilním telefonu zesnulého. „Bohužel to byl telefon pro seniory, který jsem nedokázala ovládat, abych si jen rozklikla číslo, bylo tam pouze jméno. Viděla jsem to v tu chvíli jako jedinou možnost,“ vysvětluje Lašková, proč telefonní číslo nakonec vytočila.

Na mobilním telefonu dcery zasnulého se objevilo, že jí volá její otec. Bohužel po přijetí hovoru bylo jasné, že na druhém konci je někdo jiný. „Představila jsem se, omluvila se a sdělila jim tuto zprávu. Jednala jsem citlivě a vyjádřila svou upřímnou soustrast,“ popisuje hovor Lašková.

Rodina stěžovatele se však s tímto jednáním smířit nehodlá. „Tento postup lékařky považujeme za velmi neetický a z hlediska citlivosti dané informace za překročení lidskosti a porušení pravomoci lékaře,“ argumentuje pozůstalý, proč se nakonec rozhodl kontaktovat v této věci i jihomoravského hejtmana.

Právník a člen Etické komise České lékařské komory Lukáš Prudil se podle svých slov s podobným způsobem chování ze strany lékaře ještě nesetkal. Sám ale potvrdil, že si někteří pozůstalí stěžují na nevhodný způsob, jakým byli informováni o úmrtí svého blízkého. „Takové stížnosti jsou v jednotkách případů ročně,“ uzavírá Prudil.