Pomocí grafiky jsem i za normalizace komunikoval se světem

Ostrava – Eduard Ovčáček patří k předním českým grafikům a je jedním z nejznámějších výtvarných umělců straší generace pocházejících z Ostravska. Zažil umělecky opojná šedesátá léta i normalizaci, dobu, kdy mu komunisté po podpisu Charty 77 znemožňovali vystavovat a živit se uměním. Ovčáček přesto čile komunikoval se západem. V těch dobách si pochvaloval, že se zaměřil právě na grafiku.

„Pomocí abstraktní grafiky jsme mohli komunikovat se světem. Bylo snadné zabalit grafické listy do role a poslat je jako tiskopis kolegům do Německa, Anglie, kdekoliv. Nikdo to nekontroloval. A když přece jen, tak bylo výhodnou, že jsem dělal abstrakce. Protože to bylo nesrozumitelné, mysleli si, že jsem blázen, že to někam posílám,“ vzpomínal Ovčáček, který se nedávno dožil osmdesáti let. Vystavování si vynahradil po roce 1989, kdy se opět plně zapojil do výtvarného života a stal se také jedním ze zakladatelů Fakulty umění Ostravské univerzity. Dodnes tam vede jako profesor Ateliér volné grafiky. A stále tvoří a vystavuje. Jeho velkou výstavu právě uvádí ostravský Dům umění.

Před půlnocí (zdroj: ČT24)
Vydáno pod