Občasní dopravci musejí skládat taxikářské zkoušky. Jsou těžké a zbytečné, tvrdí

Brno - Řidiči občasné dopravy musí podle novely zákona podstupovat taxikářské zkoušky. Takových provozovatelů je na jižní Moravě na osm stovek. Nový předpis se jim ale vůbec nelíbí. Argumentují tím, že nejsou taxikáři, ale osobní řidiči a vědomosti vyžadované ve zkouškách znát nepotřebují. To se projevilo i na výsledku prvního termínu zkoušek. Nesložil je zatím nikdo.

„Na základě novely zákona o silniční dopravě nyní mají taxislužby, služba drink and drive a všichni dopravci do devíti osob stejné podmínky,“ popisuje změnu mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Podle něj teď magistrát zjišťuje na ministerstvu, jak se změna týká řidičů sanitek a podle toho plánuje vyhlášku případně upravit. „Nyní po řidičích sanitek tyto zkoušky nepožadujeme,“ doplnil Žára.

Novela zákona má podle ministerstva dopravy zamezit tomu, aby taxikáři, kteří ztratili právo provozovat tuto živnost, mohli poskytovat své služby pod hlavičkou příležitostné přepravy. Vymezuje také službu drink servisů, tedy odvozu podnapilých řidičů jejich auty. Tím pádem došlo k tomu, že každý, kdo provozuje příležitostnou dopravu spadl do stejné kategorie jako taxikáři, a musí mít i stejné zkoušky.

Řidiči: Takové zkoušky nepotřebujeme

Právě na to si řidiči stěžují. Například autodopravce Pavel Šimek, který vozí klienty z letišť. „Je to velké neštěstí. Akceptuji, že musím mít zkoušky, ale tohle je nedomyšlené. Je tu hodně byrokracie nebo například obsluha taxametru, se kterým já nepřijdu do styku,“ říká Šimek s dodatkem, že pokud pojede na letiště do Prahy, bude muset mít i tamnější zkoušky.

Podstatnou částí zkoušek je totiž místopis. Jak uvádí majitel vzdělávací agentury Petr Sklenář, je docela podrobný. „Je toho opravdu hodně. Například v Brně jde o hlavní instituce a jejich adresy,“ říká Sklenář.

První termín zkoušky: Propadli všichni

V Brně tak budou muset všichni příležitostní dopravci složit zkoušku do konce roku. Při prvním termínu ale dopadlo přezkoušení tristně. Ze čtyřicítky žadatelů neuspěl ani jeden.

Jedním z těch, kdo u zkoušky propadl je i Lukáš Pokorný, který v Brně provozuje právě službu známou jako drink and drive. Z principu se mu nelíbí, že na něj nový zákon nahlíží jako na taxikáře. „Já nebo moji zaměstnanci jsme ale osobní řidiči. Proto si nás lidé najímají, abychom je odvezli jejich autem domů,“ popisuje základní rozpor, který mu vadí.

V samotné zkoušce je podle něj mnoho zbytečných věcí, jako například ovládání taxametru, se kterým oni nikdy nepřijdou do styku, nebo podrobný místopis na úrovni znalosti malých penzionů. „Přitom každý má dnes navigaci nebo chytrý telefon s GPS. My navíc vozíme naše klienty domů cestami jakými si přejí oni. Ve svém autě například nechtějí jet po rozbitých silnicích a tak navigují jinudy,“ dokládá další příklad.

Podle něj je také nereálné stavět osobní řidiče z drink and drive na rovinu s taxikáři. „Naše profese je spíš přivýdělek. Ve městě velikosti Brna se tím uživit nedá,“ dodává Pokorný, který rozváží lidi, kteří si dali skleničku, Brnem už devět let.