ČT: Kvůli vykolejení vlaku na Vyškovsku policie obvinila pět lidí

Křižanovice u Vyškova/Brno – Dva roky policisté vyšetřovali příčinu vykolejení vlaku u Křižanovic na Vyškovsku. Záhy po nehodě sice padly personální trety pro obchůzkáře, traťmistra a náměstka pro provozuschopnost trati, před soudem se zatím nikdo nezpovídal. ČT teď zjistila, že v souvislosti s nehodou policie obvinila pět lidí. Zatímco u Křižanovic už jsou šrouby pevně dotažené, v Brně se rozrostl počet míst, kde jsou tramvajové koleje v havarijním stavu.

„Vyšetřovatel zahájil trestní stíhání celkem pěti osob. Všech pět mužů je obviněno z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti, za které jim hrozí až pětiletý trest odnětí svobody,“ uvedla mluvčí jihomoravské policie Petra Vedrová. Odmítla komentovat to, zda jsou všichni obvinění zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty.

Policisté momentálně čekají na vypracování znaleckého posudku z oblasti dopravy. „Až ho dostaneme, bude zkompletován celý spisový materiál a předán státnímu zastupitelství,“ dodala Vedrová.

Dva roky po nehodě už jsou šrouby v inkriminovaném úseku přitažené pevně k pražcům. Štáb ČT na místě odhalil jen několik povolených podložek pod šrouby, to ale podle Drážní inspekce nemá na bezpečnost vliv.

/*json*/{"map":{"lat":49.292441305423,"lng":17.035675048828,"zoom":10,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.288018794582,"lng":17.040395736694,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský potvrdil, že po nehodě správci tratí do zabezpečení tohoto úseku investovali velké finanční prostředky. „Byla samozřejmě vyměněna upevňovadla v traťovém úseku Holubice – Nezamyslice. Byla provedena i kompletní výměna kolejnicových pasů v délce 30 km a řada dalších opatření zvyšující bezpečnost,“ řekl mluvčí. Po sérii oprav a díky pravidelným kontrolám je podle něj trať, po které denně projede skoro stovka vlaků, v pořádku.

Vloni v úseku Křenovice-Nezamyslice SŽDC investovalo více než 74 milionů korun, v celém Jihomoravském kraji pak 383 milionů. „Práce budou pokračovat i v letošním roce,“ dodal Ptačinský. SŽDC má pro jižní Moravu vyčleněno 288 milionů.

Příklady několika investic, s nimiž SŽDC v roce 2013 počítá

  • oprava kolejí Sokolnice – Křenovice: 16 milionů
  • oprava mostu a výhybek Křenová – Brno, hlavní nádraží: 60 milionů
  • výměna dřevěných pražců příčných a výhybek: 15 milionů
  • oprava polohy kolejí u stanice Brno: 15 milionů
  • výměna kolejnic a upevňovadel na trati Brno – Havlíčkův Brod: 10 milionů
  • oprava staniční koleje č. 1 ve stanici Vyškov: 8 milionů

Ptačinský zároveň odmítl, že by se na trati nacházely další nebezpečné úseky. „Staré typy upevňovadel se průběžně kontrolují, dotahují a je plánována jejich výměna za nové v návaznosti na přidělené finanční prostředky,“ vysvětloval Ptačinský.

Vykolejení vlaku u Křižanovic
Zdroj: Policie ČR

Vykolejený vlak ochromil dopravu na trati na několik dnů

K vykolejení vlaku došlo v neděli 5. června 2011. Z pětadvaceti vagonů soupravy se jich mimo koleje ocitlo hned třináct. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, na několik dní ale ochromila provoz na trati. Dechová zkouška u strojvedoucího na místě vyloučila požití alkoholu.

Už podle předběžných zjištění drážních inspektorů bylo v daném úseku povolených 95 až 99 procent šroubů upevňujících koleje k pražcům. O tom, že trať není zcela v pořádku, věděla podle inspektorů SŽDC už několik dnů před nehodou. Správce trati toto podezření popřel. 

V havarijním stavu jsou i tramvajové tratě v Brně

Dlouhodobě jsou v havarijním stavu také čtyři tramvajové tratě v Brně. Jejich stav je dokonce natolik vážný, že hrozí vykolejení tramvají. Dopravní podnik města Brna proto na vybraných úsecích snížil maximální povolenou rychlost z padesáti na dvacet kilometrů v hodině.

Na pomalejší jízdu si vedle cestujících musí zvyknout i řidiči osobních aut, kteří například ulicemi Minská a Horova projíždí v závěsu za tramvajemi. „Každý den, když cestuju do práce, tak za tramvají jedu krokem. Objet tuhle část nemám kudy,“ řekl Michal Dvořák z Brna. Kvůli pomalé jízdě denně ztrácí několik minut.

Kompletní opravu poškozených tramvajových tratí ale dopravní podnik neplánuje, nemá na ni dostatek finančních prostředků. „V ideálním případě bychom potřebovali opravit více než osmnáct kilometrů tramvajových tratí. To by nás stálo více než 700 milionů korun,“ řekla mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Škrancová.

Poškozené tramvajové tratě

Priorita č. 1

  • Dornych (od smyčky po bývalou škrobárnu)
  • Minská
  • Horova
  • Milady Horákové

Priorita č. 2

  • Jana Babáka
  • Veveří

S investicemi dopravní podnik vyčkává také kvůli tomu, že některé ulice čeká celková rekonstrukce. „V takových případech se bude opravovat nejen vozovka a tramvajové tratě, ale i sítě a potrubí. Je to výhodné z toho důvodu, že oprava je komplexní a nedochází k dalším defektům a havarijním stavům. V takovém případě by tramvajová trať měla vydržet delší dobu,“ vysvětlila Škrancová. Většinu oprav včetně kolejnic totiž zaplatí město Brno.

Například kompletní opravu ulic Minská a Horova brněnský magistrát plánuje v roce 2015.

V ulici Dornych se jezdí pomaleji už dva roky

Brněnský magistrát si už před dvěma lety nechal vypracovat i znaleckou zprávu z Odboru dopravy. Ta tehdy upozorňovala na to, že nevyhovují dvě tramvajové tratě. Šlo o ulice Dornych a část tratě v Bohunicích od krematoria až po zastávku Dunajská. Protože dopravní podnik tehdy investoval spíše do nákupu nových vozů, na rekonstrukci tratí nezbyly peníze. Řešením se tak stalo snížení povolené rychlosti na třicet až čtyřicet kilometrů v hodině.

Podmáčená trať a prohnilé pražce mohou způsobit i vykolejení vozu. Nejčastějším problémem brněnských tramvajových tratí jsou ale rozviklané panely. Nákladní auta totiž často jezdí po kolejích místo v dopravním pásu.

Pokud by chtěl dopravní podnik opravit všechny brněnské tramvajové tratě, musel by do rekonstrukcí investovat přes třičtvrtě miliardy korun. Ideální stav by podle vedení podniku nastal, kdyby každý rok zůstala na opravy kolejí částka asi sedmdesát milionů korun. To je ale v současnosti téměř nereálné.