Veletrh kolejové techniky Czech Raildays se koná v Ostravě

Ostrava  - Část ostravského hlavního nádraží patří až do čtvrtku veletrhu kolejové techniky Czech Raildays. Výrobci tam představují novinky a služby. Letošní rok je ve znamení oživení na trhu s kolejovými vozidly. Vítkovická vagónka pracuje na nových jednotkách pro České dráhy a bude dodávat moderní soupravy do Německa. Naopak česká kolejová síť podle odborníků stále více zaostává.

Sto sedmdesát vystavovatelů se snaží v Ostravě přesvědčit, že železniční průmysl patří k nejdůležitějším odvětvím v zemi. Protočí se jím velké peníze. Jen České dráhy letos vydají na investicích šest miliard korun. Z velké části jde o české výrobky.

Jeden z vystavovaných produktů je RegioPanter, který jezdí v různých regionech České republiky.

RegioPantery nahradily letos ukončenou výrobu dvoupatrových City Elefantů. V provozu je už dvanáct jednotek, na dalších sedm je podepsaná smlouva. A to znamená práci pro vítkovickou Vagónku, ve které se tyto jednotky vyrábějí.

Továrna navíc v těchto dnech získala zakázku na dodání šesti moderních souprav pro německé regionální dráhy za téměř tři miliardy korun. Lokomotivy vyrobí továrna v Plzni, dvoupatrové jednotky pak vagónka ve Vítkovicích. Kvůli kontraktu bude nabírat pracovníky.

Zatímco výrobci železničních vozidel si budoucnost malují ve veselejších barvách, odborníci přes drážní infrastrukturu tak optimističtí nejsou. Tvrdí, že českým kolejím stále ujíždí vlak. Zpoždění? Až třicet let. Chybí jediný metr vysokorychlostní trati. Přidružená konference chce apelovat na vládu a ministerstva, aby stavbu urychlily.

„Musí odpovídat i nabídka spojů, je potřeba, aby vlaky jezdily rychle. To znamená, je třeba postavit nové železniční tratě, které by to umožňovaly,“ uvedl Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„My jsme extrémně závislí na politické situaci. K moci se dostane jiná garnitura a tím se všechno shazuje ze stolu a velmi často se začíná nanovo. A to nás posouvá dozadu,“ komentoval situaci Stanislav Zapletal, manažer veletrhu.

Stát s výstavbou vysokorychlostních tratí aspoň na papíře do roku 2030 počítá. Odborníci tomu ale příliš nevěří. Dlouhodobá dopravní koncepce stále chybí.