Mnoho turistů jižní Moravou jen projede, stěžují si jihomoravští hoteliéři

Jižní Morava - Hlavní turistická sezóna už klepe na dveře, jihomoravská centrála cestovního ruchu představila 29 top cílů jižní Moravy. Nově je mezi nimi i Zoo Brno. I tak ale Jihomoravský kraj navštívilo v prvním čtvrtletí o téměř 14 000 turistů méně než ve stejném období loňského roku, a jižní Morava zaostává i v průměrné délce pobytu návštěvníků.

Horké počasí posledních dnů napovídá, že léto už začíná a s ním i hlavní turistická sezóna. Loni navštívilo jižní Moravu více než milion turistů. Průměrná doba pobytu byla ale pouhé tři dny, což je nejméně ze všech regionů České republiky. V prvním čtvrtletí tohoto roku navštívilo Jihomoravský kraj 157 000 turistů, což je asi o 8% méně než za stejné období loňského roku. Důvodem poklesu zájmu může být nedostatek zimních turistických lákadel. Zima byla totiž velice příhodná pro provozování sezónních sportů, a například pro lyžování se najdou mnohem vhodnější lokality.

Turisté
Turisté
Více fotek
  • Turisté autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4492/449146.jpg
  • Turistika autor: Alžběta Vejvodová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3769/376804.jpg

Propagovat jižní Moravu se dlouhodobě snaží Centrála cestovního ruchu. Ta rozšířila počet top turistických cílů na 29. Mezi největšími turistickými lákadly se nově objevila Zoo Brno. „Top výletní cíl musí splňovat řadu kritérií. Jedním z nejdůležitějších je zájem o aktivní spolupráci. Zaměřujeme se ale také na jazykovou vybavenost personálu, jeho vstřícnost a přístup k návštěvníkům. Dále pak rozhoduje třeba vybavenost objektu například z hlediska bezbariérovosti. Návštěvník, který se vypraví do top výletního cíle se tam musí cítit vítán a musí cítit vstřícnost a ochotu,“ uvedla ředitelka Centrály cestovního ruchu jižní Moravy Zuzana Vojtová.

Co je to Top výletní cíl jižní Moravy?

Každý uchazeč je podroben kontrole kvality, musí splňovat tzv. Kritéria kvality pro Top výletní cíle Jižní Morava, která vycházejí z kritérií uplatňovaných v Dolním Rakousku. Uchazeč musí prokázat kvalitu nabídky, tedy existenci jasného a nezaměnitelného tématu, který ve svém cíli prezentuje i jedinečnost této nabídky na trhu cestovního ruchu. Každý Top výletní cíl musí neustále svoji nabídku obohacovat o nové a nové zážitky pro návštěvníky (např. výstavy, kulturní akce, nové expozice). Pod kvalitní infrastrukturou rozumíme zajištění zázemí pro návštěvníky ve všech směrech – přes dostačující parkovací plochy v okolí či směrové tabule, až po kvalitní gastronomické zařízení v místě atrakce, nebo prodej suvenýrů na pokladně. Samozřejmostí je příjemný a vzdělaný personál.

zdroj: www.vyletnicile.cz


S Centrálou cestovního ruchu jižní Morava spolupracuje i kemp Merkur v Pasohlávkách, kde funguje i turistické informační centrum. Návštěvníci se tam mohou informovat o zajímavostech z okolí, a kemp díky tomu získává každoročně příspěvek na chod od Jihomoravského kraje. Podobné zkušenosti má i jednatel kempu Bítov u Vranovské přehrady Marek Mucha. „Za posledních 7 let vnímáme větší zájem o jih Moravy. Může za to i podpora turistického ruchu ze strany kraje. Bohužel je pro nás stále hlavní sezóna jen v létě a jaro i podzim jsou slabé. Při současném počasí o návštěvníky nouzi rozhodně nemáme. Byli bychom ale rádi, kdyby zůstávali déle, protože pro mnoho z nich je jižní Morava jen tranzitní prostor,“ doplnil Mucha.

Další z velkých kempů spolupracujících s Jihomoravským krajem je kemp Olšovec u Jedovnic. „S krajem spolupracujeme především na veletrzích, kde se prezentuje. Pokaždé tam nabízí i naše propagační materiály. V současné době je v plném proudu sezóna školních výletů, ale brzy začne i ta prázdninová. I když náš kemp funguje celoročně, s jeho obsazením nemíváme problém,“ řekl jednatel kempu Olšovec Leoš Blažek.

Víno z jižní Moravy slaví úspěch po celém světě
Víno z jižní Moravy slaví úspěch po celém světě
Více fotek
  • Víno z jižní Moravy slaví úspěch po celém světě autor: Pavel Kosek, zdroj: Isifa http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/38/3712/371111.jpg
  • Ilustrační foto autor: Bon Appétit, zdroj: ISIFA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3984/398388.jpg

Stejně jako ostatní podnikatelé v turistickém ruchu, vidí i Leoš Blažek problém v tom, že v regionu turisté příliš dlouho nezůstanou. „Podle mě je to způsobeno tím, že turisté neví o všech možnostech vyžití. My například vždy upozorňujeme na možnost navštívit všechny okolní jeskyně a k dopravě použít koloběžku z nedaleké půjčovny. Tady vidím zatím nevyužitý potenciál kraje, který by měl nabídku aktualizovat a v přehledné formě zviditelnit třeba na veřejně přístupném portálu,“ doplnil Blažek.

Na turistickém ruchu jsou kromě provozovatelů kempů závislí i někteří hoteliéři a majitelé penzionů. Pro ty byl začátek roku kvůli propadu návštěvnosti kraje také složitý. I proto vyhlížejí hlavní sezónu s nadějí. „Oficiální čísla neznám, ale podle mého názoru si lidé jižní Moravu oblíbili a máme co nabídnout. Propagace není špatná, v Hustopečích například skvěle funguje turistické centrum a své ubytování mohu propagovat i na portálu kraje. Za tím, že lidé tráví v našem regionu méně času je podle mě finanční situace. Lidé jezdí častěji ale na kratší dobu. U nás stačí jeden den ve sklípku a jeden den na prohlídku okolí,“ řekl vinař z Hustopečí Jan Vrba.

Naopak úbytek turistů nepostřehli hoteliéři, kteří se zaměřují na klientelu z řad podnikatelů. „U nás se průměrná délka pobytu hosta pohybuje od 1,8 dne do 3,5 dne, což je dáno typem hotelu a klientelou. Jezdí k nám většinou za obchodem a za prací. U turistů bývají pobyty většinou víkendové a navázané na státní svátky. My jsme žádný pokles nezaznamenali. Délku pobytu turistů negativně ovlivňuje konkurence ostatních regionů, protože Vídeň a Praha jsou opravdu blízko,“ řekl ředitel hotelu Barceló Martin Benda.