Žáci ZŠ Logopedická z Hradce Králové si zkrášlili školní zahradu

Do projektu Zelená pro stromy, který byl podpořen Ministerstvem životního prostředí ČR, jsou zapojeni žáci a pedagogové druhého stupně Základní školy Logopedická v Hradci Králové. Snahou školy je v rámci projektu děti nejen naučit rozeznávat jednotlivé druhy zeleně nebo osvojit způsoby její výsadby a péče o ni, ale trochu zajímavějším způsobem posílit jejich vztah k přírodě a svému okolí.

Podle školní koordinátorky environmentální výchovy Radky Černohousové bude díky projektu využit potenciál rozlehlé školní zahrady pro rozvoj citového vztahu dětí k přírodě. „Děti poznají zeleň naší školní zahrady a zjistí, čím jsou pro nás jednotlivé druhy zajímavé a důležité. V rámci projektu budou posouzeny stávající stromy především z pohledu provozní bezpečnosti a následně si děti pod vedením zkušeného arboristy vysadí zeleň novou,“ říká koordinátorka EVVO Černohousová.

ZŠ Logopedická HK
ZŠ Logopedická HK

Jarní část projektu byla zaměřena na zdokonalení znalostí dětí o funkci a významu dřevin včetně přednesení praktických zkušeností z výsadby a péče. „Oslovili jsme hořické občanské sdružení Ecoinstitut (ECI), které má s realizací výsadby za účasti veřejnosti zkušenosti a vzdělávání dětí je jim blízké,“ vysvětluje výběr pedagog ZŠ Logopedická Milan Janata. Sám učitel Janata, ve volném čase závodní běžec, trénuje v místech, kde sdružení zeleň sázelo, a tak ví, že desítky stromů na návsi Stračovské Lhoty či podél stezky ke kapličce ve Mžanech nevyrostly samy.  

Vedení přednášky o významu a pravidlech výsadby zeleně v obcích a krajině se ujal předseda Ecoinstitutu Tomáš Štayr. „Nejprve jsem zjišťoval, co vše si žáci představí pod termínem zeleň a jaký má podle nich význam. Děti logicky začaly produkcí kyslíku tj. funkčním významem. Následně estetický význam popsaly tak, že se jim zeleň zkrátka líbí a město je díky ní pro život příjemnější. Dále jsme si promluvili o tom, kde a případně co se v okolí jejich domovů sází a kácí, a tedy jestli mají přehled o dění v místě, kde žijí. Podle nápověd jsme společně vyvodili kde, kdy a jak je optimální zeleň sázet. Jediné co žáci ZŠ neodhadli, tak to byla výše ceny nově vysazovaných stromů ve městech, které nejsou v jednotkách desetikorun, ale několika tisíc“, shrnuje průběh přednášky Štayr z ECI.

ZŠ Logopedická HK
ZŠ Logopedická HK
Více fotek
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479639.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479642.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479640.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479644.jpg

Program projektového dne byl ukončen společnou výsadbou živého vrbového teepee na školní zahradě. „Proutí jsme měli připravené ve vodě, a tak jsme se po přednášce mohli rovnou pustit do odrývání travního drnu, hloubení děr a zastrkávání prutů do země,“ popisuje třídní učitel 6.C Janata. „Je tomu už téměř měsíc, co jsme vrbové pruty vysadili a díky deštivému počasí jsme je ani nemuseli moc zalévat. Teepee jako herní prvek nám tedy doslova roste samo“, spokojeně rekapituluje akci koordinátorka ekologické výchovy Černohousová.  

ZŠ Logopedická HK
ZŠ Logopedická HK
Více fotek
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479648.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479645.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479647.jpg

Autor textu: Mgr. Max Politzer; autoři fotografií: Jaroslav Slezák a Milan Janata