Moderátoři brněnských pořadů promění svoji image

Brněnské studio České televize po tři dny hostilo tým špičkových stylistů a vizážistů. Stejní poradci, kteří před více než rokem pomáhali s inovací hlavní zpravodajské relace Události, si teď vzali do parády moderátory a moderátorky několika pořadů z Brna. Cílem je obměnit jejich šatník podle nových trendů a zejména u žen navrhnout účes a líčení, jež vynikne na televizní obrazovce. „Dobře vytvořená image podtrhne osobnost moderátora,“ míní vedoucí kreativity a designu ČT Pavla Hromková.

Stylisté a vizážisté v brněnském televizním studiu obsadili hned tři místa. Kostymérna, maskérna a také zpravodajské studio, v němž se natáčí Události v regionech, se proměnily v rušné prostory nápadně připomínající zákulisí módní přehlídky. Do Brna dorazil přední český vizážista Zdeněk Fencl a stylistka Hana Kopecká, která navrhla kostýmy třeba pro soutěžící v pořadu Star Dance.

„Vybrali jsme profesionály, kteří mají nejlepší předpoklady a především zkušenosti s televizní technologií. Příprava image pro televizní obrazovky je velmi specifická, je to něco úplně jiného, než dělat image pro film nebo fotografie do časopisu,“ podotkla Hromková.

Petr Malý v péči stylistek
Petr Malý v péči stylistek

Společně s nimi přijela také vedoucí kostymérka z pražského fundusu civilních kostýmů Jarka Poláková. „Ta má zase obrovské zkušenosti s provozním zázemím. V Praze máme více než stovku moderátorů, o které se někdo musí starat, a s tím jsou spojeny docela komplikované náležitosti,“ dodala šéfka kreativců.

Jejich pozornosti neušli moderátoři zpravodajství, AZ-kvízu, magazínu Sama doma, ale například i zprávařky a počasářky z Dobrého rána.

Vyřazovalo se ve velkém

Proměna každého trvala zhruba hodinu. Jejich kroky nejprve vedly do kostymérny, kde si stylisté prohlédli oblečení, jež měli moderátoři doposud k dispozici. Za úkol navíc dostali přinést s sebou pár kousků z domova, které rádi nosí v civilu. Poradci byli nekompromisní a hromada, co může zůstat, byla většinou o dost menší než ta určená striktně k vyřazení.

Proměna Barbory Telferové
Proměna Barbory Telferové

„Zůstala mi asi tři saka z deseti, ostatní se jim nelíbily,“ povzdechla si moderátorka Událostí v regionech Ivana Šmelová. Na nákupy bude určitě muset vyrazit i její kolega Petr Malý, který dopadl o poznání hůř. „Zkritizovali mi snad všechno. Doteď jsem prý nosil saka, která mi neseděla,“ svěřil se. Pro inspiraci jim stylisté přivezli i několik zapůjčených kousků oblečení na vyzkoušení.

Následovala lekce líčení a vlasové úpravy pod taktovkou Zdeňka Fencla. Odtud už moderátoři většinou odcházeli v mnohem lepší náladě. Z proměny vizáže byla nadšená i zprávařka Dobrého rána Petra Polzerová, která si pochvalovala hlavně styl líčení očí. „Je to super, určitě se tím teď trošku inspiruju i při běžném líčení,“ řekla.

Posledním stanovištěm bylo studio s moderátorským pultem. Zdánlivě drobné nedokonalosti, které lehce uniknou oku, totiž kamery často nelichotivě zdůrazní. U proměn nechyběl ani fotograf Jef Kratochvil, které všechny postupy pečlivě dokumentoval.

Školení vizážistů z brněnského studia České televize
Školení vizážistů z brněnského studia České televize

„Fotodokumentace bude součástí manuálu pro maskérky, aby věděly, jak správně postupovat při líčení konkrétní moderátorky. U každé se musí s různými partiemi pracovat jinak,“ vysvětlila Pavla Hromková.

Doba se mění, na vzhled se klade mnohem větší důraz

Časy, kdy v televizních pořadech šlo jen o jejich obsah, jsou už minulostí. Barvy, prostředí studia, grafika, oblečení i vizáž moderátora, to všechno dnes musí perfektně ladit a být adekvátní danému typu pořadu. „Samozřejmě není možné říct, že vizuální stránka je dnes to nejpodstatnější, ale je důležité, aby diváka zaujala, a sám moderátor se před kamerou cítil dobře,“ řekla Hromková.

Styl a design jsou podle ní už neodmyslitelnou součástí televizní práce. „Tato oblast se postupně profesionalizuje a také na samotné moderátory to klade mnohem větší nároky. Ten, kdo chce dnes vystupovat na obrazovce, by měl pečovat nejen o to, co je jeho prací po stránce dramatické nebo obsahové, ale měl by i dobře vypadat. Měl by se starat o své vlasy a zuby a udržovat se v dobré fyzické kondici,“ dodala.

Vizážista Zdeněk Fancl v brněnském studiu ČT
Vizážista Zdeněk Fancl v brněnském studiu ČT

Většinu diváků asi napadne otázka, kdy si změn známých tváří všimnou. Podle Hromkové se ale nechystá žádný radikální řez. „Nebude to žádná velká změna ze dne na den. U někoho možná o něco výraznější, například pokud zasáhneme i do podoby střihu vlasů, tak to divák zřejmě zaznamená. Na změnách budeme pracovat postupně přes léto,“ uzavřela.