V Kroměříži zazněla téměř neznámá skladba od Mozarta

Kroměříž - Úplně poprvé včera lidé slyšeli dosud neznámou Mozartovu skladbu pro dva klavíry. Mladí klavíristé v dobových kostýmech ji zahráli publiku ve Sněmovním sále kroměřížského zámku. Dlouhou dobu se vůbec nevědělo, že skladbu složil právě Mozart. Klasicistní velikán je přitom hlavním tématem hudebního festivalu Vivat Amadeus.

Výjimečný hudební zážitek připravili návštěvníkům festivalu organizátoři z Domu kultury v Kroměříži. Na večeru s názvem Mozart v Praze totiž mohli lidé ve Sněmovním sále kroměřížského zámku slyšet vůbec první provedení dosud neznámé a nehrané skladby slavného Rakušana. Koncert pro dva klavíry byl celou dobu součástí místních arcibiskupských sbírek.

Unikátní skladbu zahrály děti z olomoucké umělecké školy Žerotín – třináctiletý Prokop Steiner a jedenáctiletý Eduard Miklenda. „Nikdy dřív jsme to neslyšeli, takže to bylo rozhodně těžší než u normálních skladeb. Učili jsme se to tak dva až tři měsíce,“ řekl Steiner.

No comment: Mozartova sonáta pro dva klavíry (zdroj: ČT24)

Určit pravého autora skladby nebylo vůbec jednoduché, samotný notový zápis má dlouhou historii. Mozart skladbu rozepsal v roce 1781. Když zemřel, nedokončený rukopis zůstal u jeho manželky Constanze, která se znovu provdala za dánského hudebního historika a prvního Mozartova životopisce Georga Nissena. Constanze chtěla Mozartovu pozůstalost rozprodávat, Nissen ji chtěl naopak uspořádat. K pomoci si přizval hudebního historika a skladatele, abbého Maxmiliána Stadlera. Právě on skladbu zachránil, rozepsaný rukopis u něj zůstal. Stadler skladbu později dokončil, stejně jako i několik dalších Mozartových skladeb.

Skladbu pro dva klavíry Stadler věnoval jako svoji vlastní v roce 1818 arcivévodovi Rudolfu Janovi. Arcivévoda byl mecenášem hudby a skladatelem, později se dokonce stal olomouckým arcibiskupem. Po jeho smrti zůstala skladba na Moravě. Zmatky do otázky autorství vnesl právě Stadler, situaci ještě zkomplikoval fakt, že rukopis v minulosti kroměřížští archiváři připisovali Mozartovu současníkovi, Christophu Willibaldu Gluckovi.

„Skladba je pro dva klavíry, takže se myslelo, že jeden klavír obsluhoval nebo obstarával Mozart a druhý klavír byl napsán pro jeho sestru Nanerl. Tahle myšlenka ovšem byla v 60. letech vyvrácena,“ popsala původní představu o díle kurátorka hudebního archivu kroměřížského zámku Jitka Kocůrková.

Festival Vivat Amadeus je součástí oslav 750. výročí založení města Kroměříže. Právě tam Miloš Forman natáčel před třiceti lety svůj oskarový velkofilm Amadeus. „Naší ambicí je nedělat mozartovský festival jenom z věcí, které všichni znají. A proto mě úplně šokovalo a překvapilo, že jsme skutečně objevili naprostou novinku,“ pochvaloval si Jiří Králík, ředitel Domu umění v Kroměříži. Filmová promítání, hudební představení, ale i výstavy spojené s Mozartem budou v Kroměříži k vidění až do konce července.