Zatímco jinde propouštějí, Kunovickým dává práci letecký průmysl

Kunovice - Kunovická letecká společnost Aircraft Industries z Uherskohradišťska navyšuje výrobu. Jen loni přijala sedmdesát zaměstnanců, letos chystá dalších padesát pracovních míst. Zaměstnanci firmy totiž aktuálně pracují na vylepšení nejprodávanějšího letounu L410. Ten je nově vybaven silnějším motorem tuzemské výroby.

Díky rostoucímu zájmu ruského trhu navyšuje kunovická společnost Aircraft Industries výrobu. Práci tu má už více než devět stovek lidí, což z ní činí největšího tuzemského výrobce civilní letecké techniky. Zaměstnanci firmy pracují na vylepšeném prototypu moderního letadla L410 NG - nová generace. Ten nabídne více zavazadlového prostoru. Přestože by prototyp mohl příští rok vzlétnout ke zkušebnímu letu, další tři roky by trvalo zavedení sériové výroby.

Nejpopulárnější model L410 je nově ve variantě UPV-E20 vybaven silnějšími motory. Díky nim je spotřeba nižší až o pět procent, a naopak se prodlužuje délka doletu. Společnost na jaře letošního roku získala k novému druhu motoru i potřebný mezinárodní certifikát. Oblíbený letoun disponuje i lehčí vrtulí. Zájem o kunovické letouny je už tradičně nejsilnější v Rusku, právě tam míří většina exportu.

Modernizovaná varianta se silnějším motorem má oslovit především zájemce z nových trhů v Indii, Nepálu, Malajsii nebo Indonesii. Stroj je nově odolnější vůči vysokým teplotám a dokáže operovat i na letištích ve vyšší nadmořské výšce. Kvůli vysokým nárokům testovali odborníci z Kunovic vylepšený model v padesátistupňových vedrech Spojených arabských emirátů.

Největší zájem o kunovické letouny mají v Rusku
Největší zájem o kunovické letouny mají v Rusku

Firma Aircraft Industries loni dokončila jedenáct letounů a další tři zůstaly rozpracované. Letos by mělo výrobní halu opustit třináct letounů, přičemž do tří let chce kunovický podnik vyrábět ročně až tři desítky kusů.

V minulém roce se nepodařilo prodat deset vyrobených letadel. Osm z nich už z Kunovic odletělo, v září mají Uherskohradišťsko opustit poslední dva neprodané letouny. „Loňský hospodářský výsledek nebyl takový, jak jsme si ho představovali. Na to, že jsme vyrobili takovou spoustu letadel, která jsme neprodali, to ale bylo ještě dobré,“ uvedla pro ČTK generální ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Letecký průmysl má v Kunovicích dlouhou tradici

Už od roku 1936 fungovala v Kunovicích na Uherskohradišťsku pobočka letecké společnosti Avia Letňany. Místní závod se specializoval na opravy strojů, v čemž pokračoval i během války. Mechanici pracovali pod dohledem německých vojáků na opravách letadel Junkers W34 a Arado Ar 96b. Dnešní areál vznikl až při výstavbě v 50. letech.

Kunovický podnik vyráběl cvičný proudový letoun L29, zemědělské letadlo Z37 Čmelák nebo L200 Morava. Od roku 1969 se ale firma věnuje vývoji nejznámějšího místního stroje - L410. Výroba prošla mnoha změnami, ale tento letoun se vyrábí do dnešních dní. Celkem jej bylo v různých verzích vyrobeno přes 1 200 kusů. Nejúspěšnějším větroněm je pak model L13 Blaník, který byl vyvážen do 43 zemí. Jeho výroba sice v 80. letech skončila, ale celkem se ho vyrobilo na 2 649 kusů.

Legendární letoun L410

L-410Celokovový hornoplošník L410 může přepravit až 19 cestujících. Tradice více než třicetileté výroby je spojená s vysokou bezpečností stroje. Ten létá na pěti kontinentech, přičemž exportován byl do Ruska, Austrálie, Brazílie, Mexika nebo na Filipíny. Celkem je možné kunovický model L410 spatřit ve více než padesátce zemí.

Letoun L-410Speciální konstrukce podvozku umožňuje letounu přistát prakticky kdekoliv, dokonce i na podmáčené trávě. L410 je vyráběn hned v několika variantách: sedadlové, nákladní, jako letecká ambulance, verze pro výsadkáře, fotogrammetrická a patrolovací verze nebo coby VIP salónní varianta.


Novodobou historii reprezentuje podnik Aircraft Industries, který je součástí kunovické výrobní tradice od roku 2005. Před pěti lety se majitelem 51 procent akcií stala ruská průmyslová společnost.