Barum Rally bude bezpečnější, slibují pořadatelé

Zlín – Za měsíc odstartuje na Zlínsku 43. třetí ročník Barum Rally. O vítězi se bude rozhodovat na 235 měřených kilometrech trati. Některé obce ale letos průjezd závodníků odmítly. Po loňské tragické sezóně, při které si závody rally jen ve Zlínském kraji vyžádaly životy pětice diváků, se výrazně změnila i bezpečnostní pravidla.

Podle ředitele Barum Rally Miloslava Regnera pořadatelé letos při sestavování tratě vsadili na osvědčené úseky. S ohledem na loňské tragédie kladli velký důraz na bezpečnost. Všechny rychlostní zkoušky zmapovali a vyhodnotili průměrné rychlosti nejlepších závodníků z uplynulých let.

Soutěž zařazená do seriálů mistrovství Evropy a mezinárodního mistrovství České republiky v rally bude měřit celkem 721 kilometrů a tvořit ji bude 15 rychlostních zkoušek na devíti úsecích.


„Z toho jsme vybrali optimum a postavili rychlostní zkoušku. Na letošní Barum Rally bude také 66 balíků slámy, které budou zpomalovat jednotlivé zatáčky nebo jsou z nich postavené zábrany. Dříve jsme balíků mívali kolem 40 až 45,“ uvedl Regner.

Proškoleni byli také pořadatelé, kterých bude na trati asi 1 200. Dalších 800 bude mít na starost komunikaci či lékařskou službu. Tento počet už je srovnatelný s největšími světovými rally.

Barum Rally 30. srpna až 1. září 2013

Rally budou předcházet ve čtvrtek 29. srpna technické přejímky vozidel ve zlínské sportovní hale. V pátek dopoledne bude na programu tradiční shakedown, testovací rychlostní zkouška mezi Hvozdnou a Slušovicemi. Soutěž začne noční rychlostní zkouškou v ulicích Zlína, po které budou následovat dvě plnohodnotné etapy. V sobotu posádky absolvují osm testů, v neděli šest. V sobotu jezdce nově čekají dvě návštěvy servisní zóny místo stávající jediné. Vítěz letošního ročníku bude znám 1. září kolem 16:00. Na startu by měla být kompletní domácí špička i závodníci ze zahraničí. Cena vstupného zůstala stejná jako loni. Za čtyřdenní permanentku dají lidé 220 a za jednorázový vstup 80 korun.


Některé obce rallye nechtějí, jiné si tradici chrání

Halenkovicemi na Zlínsku, kde loni při Barum Rally zemřel divák, závod pojede i letos. Místní to posvětili v anketě s podmínkou, že se rychlá auta vyhnou zastavěné části obce.

Naopak obyvatelé Fryštáku, Huslenek nebo Rusavy letos o závod přijdou. „Jednohlasně jsme se usnesli, že závod neschválíme. Důvody jsou značné, co se týká připomínek občanů, návštěvníků, rekreantů. Na komunikacích se pohybuje hodně cyklistů, byla by zasažena i poutní cesta směrem k Hostýnu,“ vysvětlil starosta Rusavy Bohumil Škarpich (nez.). „Z velké části by závod vedl středem obce, takže ta bezpečnost jednoznačně převládla,“ dodal starosta. 

Bez problémů naopak proběhla jednání organizátorů v Lukově u Zlína. „Barum Rally nám nevadí, protože jsme v souvislosti s ní neměli nikdy žádné problémy. Tento závod u nás má tradici,“ řekl tehdy starosta Jiří Jangot (nez.)

Před rokem při Barumce zemřel divák, další skončil se zraněními v nemocnici

Vloni Barum Rally ukončila tragédie, když mezi diváky vletěl vůz Václava Kopáčka a Tomáše Singera. Havarované auto zranilo dva lidi, jeden z nich zemřel. Rally byla následně ukončena. 

Do práce se okamžitě pustili policisté. Zjišťovali, jestli za havárii jezdce Václava Kopáčka mohla technická závada, nebo jezdecká chyba. „Z naší strany bylo vyšetřování ukončeno. Proti usnesení vyšetřovatelů ale byla podána stížnost, se kterou se teď musí vyrovnat krajské státní zastupitelství,“ řekla mluvčí policie Zlínského kraje Jana Macalíková.

Největší tragédie uplynulé závodní sezony měla ale teprve přijít. O dva a půl měsíce později při RallyShow Uherský Brod vyletěl v obci Lopeník závodní vůz opět mezi diváky. Pod koly vozu jezdce Michaela Bartončíka a navigátora Josefa Bartončíka zahynuly čtyři dívky ve věku od šesti do dvaceti let. Stály v zakázané zóně. 

I v tomto případě vyšetřování stále pokračuje. „Ještě potřebujeme vyslechnout některé lidi. Bohužel to nedovoluje jejich zdravotní stav,“ dodala Macalíková.

Loňské nehody při rally

10. října - Při amatérské RallyShow Uherský Brod vyletěl v Lopeníku závodní vůz ze zatáčky. Zabil čtyři dívky a dva další diváky zranil.

6. října - Při amatérském rallycrossu u Rábí na Klatovsku srazil řidič dva diváky. Oba utrpěli středně těžká zranění

2. září - Při Barum Rally srazil v zatáčce vůz dva diváky. Jeden z nich nehodu nepřežil.

27. května - Na následky nehody z Rallye Český Krumlov zemřel devětačtyřicetiletý navigátor jedné z posádek


V reakci na havárii byl ukončen nejen samotný závod, ale zrušen zbytek celé rally sezony. Všichni se začali ptát, kdo udělal chybu a zda jsou závody dostatečně bezpečné. Nová rally sezona přinesla řadu novinek pro jezdce i pro diváky. 

Jak bezpečně sledovat rally radí divákům i web Rally bezpečně. Organizátoři především apelují na diváky, aby poslouchali pokyny pořadatelů.


Přestalo platit, že se silným autem může jezdit každý, kdo si ho pořídí. Závodníci musí projít testy. Podle nových pravidel má také nováček právo pouze na slabší auto. Tresty naopak čekají na závodníky, kteří havarují častěji než ostatní. Divoká jízda bude končit odebráním licence, přeřazením do slabší moto třídy nebo psychotesty. 

Diváci už by se letos neměli dostat příliš blízko trati. Závody nesmí sledovat v zatáčkách nebo za horizonty, ani na místech, kde by měli za zády pevnou překážku, která by jim v případě havárie znemožnila útěk.  

Z bezpečnostního manuálu Autoklubu České republiky

Místa, kde v žádném případě nemohou být diváci

1. V zakázaných místech a před páskou nebo zábranou. Tato místa jsou velmi nebezpečná. Páska (příp. zábrany) vždy tvoří hranici diváckého prostoru, teprve za nimi při pohledu od trati RZ se může stát.

2. V únikových zónách a uvnitř vykřížování páskou. Vyznačují se na křižovatkách, kde se křížením pásek znemožní pohyb diváků. Tento prostor je určen pro vozy, kterým se nepodaří odbočovací manévr, zpomalit a dostat auto pod kontrolu. V těchto místech nesmí stát ani kameramani a fotografové!

3. V blízkosti trati (před příkopem, před vyvýšením, před srázem apod.).

4. Pod úrovní vozovky (až do dostatečné vzdálenosti od trati).

5. Před pevnou překážkou (plot, stěna, strom, vozidlo apod.).

6. V místech proti přijíždějícím vozidlům.

7. Na vnějším i vnitřním obvodu zatáček.

8. V místech intenzivního brzdění nebo akcelerace po obou stranách trati.

9. Po obou stranách trati u skoků a horizontů (zejména za nimi).

10. V bezprostřední blízkosti trati RZ, např. u hradící pásky, na nízkých zídkách a na svodidlech by zásadně neměli diváci sedět (nulová schopnost reagovat na situaci)

Diváci mohou být pouze:

1. Ve vyznačených diváckých místech.

2. Na stanovištích dostatečně vyvýšených nad tratí.

3. Za pevnou hradbou (zeď, taras, stromy apod.).

4. Ve značné vzdálenosti od trati.