Po dvou měsících se na D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší vrátili dělníci

Velká Bíteš – Více než dvacítka dělníků se dnes v sedm hodin ráno po dvouměsíční přestávce vrátila na rekonstruovaný úsek D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Rekonstrukce se zastavila kvůli nestabilnímu podloží, na které dělníci při práci narazili. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se tento týden s firmou OHL ŽS dohodlo na způsobu, jak krajnici zpevnit. Cena by se měla navýšit jen mírně.

„Skutečně mohu potvrdit, že dnes v sedm hodin ráno začaly na úseku veškeré práce,“ potvrdil mluvčí stavební firmy OHL ŽS Pavel Kočiš. Po celé délce devítikilometrového úseku je více než dvacet dělníků a veškerá stavební technika.

Práce se zastavily kvůli nestabilnímu podloží, se kterým projekt nepočítal. Stavební firma proto svoje zaměstnance z tohoto úseku stáhla a začala připravovat alternativu. Zpevnění krajnic mělo podle projektu OHL ŽS modernizaci úseku prodražit o 60 milionů korun.

Vedoucí projektu Jiří Krátký z OHL ŽS

„Pořád pracujeme na stavbě, která byla dokončena zhruba před čtyřiceti lety, zasahujeme do starých vrstev, takže překvapení na nás rozhodně čekají.“


To ale ŘSD kvůli vysoké ceně odmítlo. „ŘSD navrhlo náhradní řešení. Toto řešení je přijatelné, ale jestli bude fungovat, to se nyní zkouší v praxi na místě. Odbagruje se část krajnice v místě násypu a bude se zkoušet, zda toto řešení má předpokládanou nosnost. Pokud by nemělo, tak je k dispozici ještě další náhradní řešení. Teprve od toho se bude odvíjet cena,“ popsal Kočiš.

Oproti vysoutěžené ceně by měla být vyšší jen v řádu jednotek milionů korun. Ředitel ŘSD David Čermák ale má jasno v jednom: „Víme, že ekonomické zastropování zdaleka nedosáhne toho, co bylo předloženo před čtrnácti dny firmou OHL ŽS.“

Úsek D1 Lhotka - Velká Bíteš
Úsek D1 Lhotka - Velká Bíteš

Neznámá cena, neznámé datum dokončení

Nikdo tak v tuto chvíli nedokáže přesně říct, o kolik se kvůli zpevnění krajnice rekonstrukce tohoto úseku prodraží. Stejně tak nemá ŘSD pevný termín, kdy by mělo hotový úsek od firmy přebrat. Podle stavební firmy na tom není nic zvláštního. „Já chápu, že pro běžného diváka, je těžké to pochopit, ale u takovýchto projektů je to obvyklá praxe. Pokud nejsou přesně známy podmínky nebo se provádí něco, co nebylo v projektové dokumentaci, tak není možné mít pevné datum dokončení,“ vysvětloval Kočiš.