Vymyslet něco pro děti je stokrát složitější než pro dospělé

Ostrava - Dramaturgyně a scénáristka Kamila Teslíková přiznává, že když postupně skončily lifestylové magazíny od Pod pokličkou po Bydlení je hra, které vymyslela a roky připravovala, byla z toho trochu smutná. „Pak jsem si řekla, že je to šance dělat nové věci a dělat je jinak. A jako výzvu jsem brala dětský kanál,“ říká Kamila Teslíková. Pro ČT:D teď spoluvytváří mimo jiné ambiciózní seriál Draky v hrnci, magazín pro děti nejen o vaření, který se bude vysílat každou neděli v deset hodin dopoledne. Poprvé se v něm potkává i s hranou tvorbou a dokonce píše krátké pohádky, třeba o česneku. „Ohromně mě to baví. Zároveň zjišťuji, že vymyslet něco pro děti je asi stokrát složitější než práce pro dospělé,“ tvrdí.

Co jsou to Draci v hrnci?

Je to zábavný pořad pro děti, který je složený z hrané části, reálných záběrů a animovaných sekvencí. Děláme ho v podobném složení jako Pod pokličkou, v první řadě s Janou Strýčkovou a Vladimírem Mrázem. Hraná část je koncipovaná jako sitkom a je základem celého pořadu. Sestra s mladším bratrem zůstanou sami doma, maminka jim nechá vzkaz, co si mají uvařit. Bratr má hlad, ale sestra je líná. A tak se malý kluk, kterého hraje výborný Oskar Juchelka, pustí do vaření sám. Vycházíme z toho, že děti by se měly učit samostatnosti a měly by umět víc, než si jen namazat chleba. Původně jsem si myslela, že fakt, že děti netuší, odkud se bere třeba mléko, že není ze supermarketu, ale dává nám ho kráva, je fáma, ale zjišťuji, že to tak opravdu je. Na tom jsme to postavili. Bereme děti k „pramenům“.

Co Oskar vaří?

Jednoduchá a pokud možno zdravá jídla. Děláme sice i palačinky nebo řízky, ale snažíme se zábavně vysvětlit, co je na kterém jídle nebo jeho úpravě dobré a co je špatné.

A děti poučují odborníci?

Žádní odborníci v pořadu nevystupují. Hranou část doplňují reportáže, ve kterých dětem vyprávíme o potravinách formou pohádek a prostřednictvím několika animovaných postaviček. Ty vstupují do studia i do reálných záběrů.

Kamila Teslíková
Kamila Teslíková
Více fotek
  • Kamila Teslíková zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3820/381980.jpg
  • Kamila Teslíková v akci zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3820/381982.jpg
  • Kamila Teslíková v akci zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3820/381981.jpg
  • Kamila Teslíková v akci zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3820/381978.jpg
  • Kamila Teslíková v akci zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3820/381979.jpg
  • Kamila Teslíková v akci zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/39/3820/381977.jpg

Jaké postavičky jste vymysleli?

Oskar má dva kamarády draky, kteří ho provázejí a utahují si z něj, ale hlavně z jeho sestry, kterou brilantně hraje Michaela Doubravová. Máme tam slepici, která je trochu alter ego zběsilé redaktorky zpravodajství, která přináší nové a velice objevné informace. I Oskar má animovanou podobu a provází historickou částí, ve které pátráme, odkud jsou které plodiny, proč je jíme a podobně. Dalším prvkem je dokument o potravině, ve které nám dělá „chaos“ postava krysáka. A aby u toho nezůstalo, režisér pořadu Vladimír Mráz prosadil moudrého kašpárka, který mluví trochu archaickým jazykem a uvádí vše na pravou míru. Každá reportáž má tedy svého průvodce a také literární formát. Vymýšlím pohádky, třeba o zrníčku, o lososovi, o česneku, které pak čte herec Jiří Sedláček a v přímém přenosu je kouzelně kreslí malíř Václav Šipoš. Myslím, že je to unikátní věc. Mám z toho obrovskou radost, moc nás to všechny baví a doufám, že to bude bavit i děti.

Působí to nesmírně komplikovaně. Jak probíhá výroba?

Kdybychom nedělali dvanáct let Pokličku, tak bychom to asi nikdy nedali dohromady. Produkčně je to velmi náročné. Harmonogram výroby je složitý vývojový diagram. Točí a dokončují tři štáby, všichni na sebe navazují. Kdyby někdo vypadl, tak se nám to sesype jako domino.

Kolik dílů budete točit?

Zatím máme objednávku na osmnáct, ale doufám, že budeme pokračovat dál. Myslím si, že je to nevyčerpatelné téma.

Draci v hrnci
Draci v hrnci
Více fotek
  • Draci v hrnci autor: Jana Strýčková, zdroj: ČT Ostrava a QQ studio http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4786/478562.jpg
  • Draci v hrnci autor: Rostislav Šimek, QQ studio, zdroj: ČT Ostrava http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4958/495744.jpg
  • Draci v hrnci autor: Jana Strýčková, zdroj: ČT Ostrava a QQ studio http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4786/478561.jpg
  • Draci v hrnci autor: Jana Strýčková, zdroj: ČT Ostrava a QQ studio http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4786/478557.jpg
  • Draci v hrnci autor: Vladimír Mráz, zdroj: ČT Ostrava a QQ studio http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4786/478558.jpg
  • Draci v hrnci autor: Eva Gargašová, zdroj: ČT Ostrava a QQ studio http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4786/478559.jpg
  • Draci v hrnci autor: Jana Strýčková, zdroj: ČT Ostrava a QQ studio http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4786/478555.jpg
  • Draci v hrnci autor: Vladimír Mráz, zdroj: ČT Ostrava a QQ studio http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4786/478554.jpg

Co dalšího děláte pro dětský kanál?

Natáčí se Filharmonici na ulici, pořad, ve kterém podrobně rozbíráme jednotlivé hudební nástroje. První je věnovaný klarinetu a cyklus bude mít osmnáct dílů. Autorkou celého projektu je Jana Strýčková, která je na hudbu odbornice, já jsem jen poradní hlas. A připravujeme také soutěž zaměřenou na fyziku, chemii a přírodní vědy Svět techniky - U6. Ta je určená dětem od 11 do 15 let. Inspiroval nás Malý svět techniky v Dolních Vítkovicích, který nás nadchl. Pořad by měl mimo techniky a vědomostí obsahovat tajemno, něco z Julese Verna, něco ve stylu filmu Karlík a továrna na čokoládu. Snažíme se propojit moderní technologie s dobou na přelomu 19. a 20. století. Natáčet bychom měli v září, schváleno je osmnáct dílů, ale ještě se dolaďuje výtvarná podoba a dialogy.

Co teď děláte pro dospělé?

Pro tvůrčí producentskou skupinu Kateřiny Ondřejkové vytváříme pořad, ve kterém chceme ukázat české veřejnosti výjimečné domy. Získali jsme ke spolupráci kreativního designéra Maxima Velčovského a architekta a teoretika architektury Adama Gebriana. Jako první jsme vybrali mimořádný a krásný dům jedné malířky a jednoho chemika nedaleko Prahy, který je rozdělený na pánskou a dámskou část. Princip pořadu je v tom, že na dvacet čtyři hodin vystěhujeme majitele a na tu dobu dáme dům k dispozici jako hračku Maximovi s Adamem. Budou v něm dělat různá alotria, Adam Gebrian jako duch architekta bude možná i prostupovat zdí. A vše bude řídit režisér Pavel Abrahám, mimo jiné autor dokumentu Dva nula. Chceme jejich prostřednictvím představit šest originálních domů, pak máme v plánu zajímavé hotely. A další pořad je Refresh, ve kterém chceme ukázat pozitivní proměny ve veřejném prostoru. Máme schváleno pět dílů. Jako první jsme vybrali takzvaný Gahurův prospekt ve Zlíně, který čeká nápaditě řešená rekonstrukce, mimo jiné s chodníky zapuštěnými do země. Další projekt bude nově vznikající skatepark u Biskupského gymnázia v Ostravě-Porubě nebo alternativní kulturní centrum Kryt ve Studénce, které buduje sdružení Morfé z bunku z 2. světové války.

Kamila Teslíková

Pochází z Ostravy, vystudovala Vysoké učení technické v Brně. Na počátku devadesátých let začala pracovat v ostravské redakci zpravodajství České televize, po sedmi letech odešla do Českého rozhlasu, kde působila rok. Tehdy jí ještě připadaly magazíny typu Receptář Přemka Podlahy k smíchu. Pak se vrátila do studia na Dvořákově ulici, tentokrát do tvůrčího týmu Dohnal-Jarolím. Aniž si to plánovala, postupně se z ní stala specialistka na lifestylové magazíny. S dramaturgyní Janou Strýčkovou, se kterou výhradně spolupracuje v týmu, vymyslela a tvořila pořady První pomoc, Pod pokličkou, hravé Bydlení, Zahradu a Chalupu, Zkus mít vkus, Hodinový manžel, Vyzkoušejte si. Některé také moderovala. Jako poslední z nich skončilo v lednu 2013 Bydlení je hra. Nyní připravuje několik pořadů pro dětský kanál, pro dospělé chystá seriál o výjimečných domech nebo o proměnách veřejného prostoru.