Dopravní podnik vs. vandalové: Kdo vyhraje souboj o tramvaje?

Brno - Nálepky s velkým nápisem No Tag! a přeškrtnutým vandalem budou ode dneška Brňané potkávat na tramvajích, autobusech i trolejbusech. Dopravní podnik doufá, že tím lidi vyburcuje k tomu, aby si víc všímali vandalů a na ničení tramvají nebo autobusů upozornili policii.  Dopravní podnik města Brna každý rok kvůli vandalům zbytečně utratí na pět milionů korun, ty by přitom mohl vynaložit na nové autobusy nebo opravy tratí.

Název kampaně No Tag! hovoří jasně – dopravní podnik vyrazil do boje s těmi, kteří vozy ničí svými „tagy“ neboli podpisy. Sprejují je na kapoty, škrábou je do oken a dokonce je i leptají. Pokud cestující něco takového uvidí, mají pachatele hlásit policii. „Stačí znát popis pachatele a navést policii na místo, kde ho viděli. Kampaní chceme lidi nabádat k tomu, aby vandaly zavčas hlásili,“ řekla mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Všímavý svědek pomohl strážníkům městské policie dopadnout šestadvacetiletého mladíka, který fixem pomaloval zadní okno autobusu. Svědek pachatele popsal a navíc strážníkům řekl, že ho viděl odejít do nákupního centra. Hlídka mladíka našla a ten se sám k vytvoření metrového graffiti přiznal. Muži hrozí v krajním případě až vězení, sprejerství je totiž trestný čin. Dopravní podnik doufá, že usvědčených vandalů díky kampani přibyde.

Vandové nejčastěji sprejují po kapotách nebo škrábou na okna. Do těch svoje tagy i leptají. „Vypadá to jako čmáranice světlým fixem, který se dá smýt. Okna jsou ale poleptaná, není jiné řešení než je celá vyměnit,“ vysvětlila Hailichová. Vandalové také ničí zastávky, vyvracejí stojany nebo pálí jízdní řády.  

Stačí chvilka nepřítomnosti. Sprejeři útočí ve chvíli, kdy si řidič zajde na toaletu

Sprejeři na vozy útočí zejména na konečných zastávkách. „Řidič opustí vůz, protože má přestávku.  Tehdy sprejeři útočí nejčastěji. Týká se to hlavně odlehlejších sídlištních částí města,“ řekla Hailichová. Vandalové ale vozy ničí kdekoli, i za bílého dne. „Dělají to i před zraky cestujících, protože ví, že si málokdo všimne, co se děje,“ dodala.

Kromě nálepek na vozech jsou součástí kampaně i silikonové náramky se stejným motivem. „Budeme také pořádat různé soutěže, lidé si například budou moct navrhnout svoji graffiti tramvaj. Chystáme i seminář o street artu ve spolupráci s výtvarnými školami a policií,“ prozradila Hailichová.

Kampaň vyjde zhruba na padesát tisíc korun. Jedná se přitom jen o náklady na samotnou výrobu materiálů, veškeré návrhy totiž vytvořili grafici podniku. Celou kampaň dopravní podnik platí z vlastního rozpočtu.

Už loni se dopravní podnik snažil problém s vandaly řešit. Na poškozených oknech se objevovaly malé žluté nálepky s dotazem, zda je lidé chtějí vyměnit nebo ponechat. „Tři čtvrtiny lidí si přálo okna ponechat, protože by je vandalové stejně znovu poničili. Letos jsme změnili přístup,“ uvedla Hailichová.

Až pět milionů korun ročně musí brněnský dopravní podnik každý rok vynaložit na to, aby dal vozy po řádění vandalů do pořádku. „Za tu částku bychom mohli koupit třeba nový autobus,“ řekla Hailichová.