Bedřichovice nad Temží: Malý Londýn v jihomoravské obci

Bedřichovice/Brno - Moravská galerie v Brně dnes zahájí výstavu Kateřina Šedá: Bedřichovice nad Temží. Roční „interaktivní“ výstava je sérií na sebe navazujících akcí, které se budou konat střídavě v Brně a v obci Bedřichovice u Brna. Ať už jde o přednášky, hody, plesy nebo slavnost ostatků, cílem projektu je propojit návštěvníky obou míst. Zatímco Bedřichovičtí předvedou svůj folklór, Brňané mohou zase sledovat proměnu tamní návsi.

Brněnská umělkyně Kateřina Šedá se zaměřuje na sociální a veřejné umění. Před dvěma lety se rozhodla začít pracovat s malou jihomoravskou obcí Bedřichovice. Důvodem byly výpovědi místních, že se v obci příliš nestýkají. Konceptuální umělkyně se proto rozhodla vytvořit jakýsi komunikační most mezi Bedřichovicemi a okolím.

První akcí v projektu Od nevidím do nevidím bylo dočasné přemístění Bedřichovic do londýnské galerie moderního umění Tate Modern v roce 2011. Osm desítek obyvatel malé jihomoravské obce jeden den dělalo vše tak, jako by zůstali doma, ačkoliv se octli v metropoli Velké Británie.

Druhým krokem bylo naopak přiblížit Londýn Bedřichovicím. Díky získaným dotacím se podaří proměnit tamní náves podle urbanistického návrhu. Malé náměstí ozdobí například modré dlažební kostky připomínající řeku Temži. Objeví se také symbol Velké Británie - červená telefonní budka. „Bedřichovicemi nad Temží“ bude nově procházet také poledník. Návštěvníci brněnské galerie mohou přímo v průběhu sledovat přestavbu návsi, která se nově stane malou imitací Londýna.

Součástí pětileté akce bylo také vytvoření nového svátku. Akce s názvem Dej mi svátek měla místním nabídnout den volna, který mohou společně strávit. Loni více než polovina obyvatel obce nešla ráno do práce či do školy. V nově vzniklé tradici pokračují místní i letos. Společná snídaně a celodenní nicnedělání, to jsou hlavní body uměle vzniklého svátku. „Dneska se mi nic nechce dělat. Donesla jsem si i polštář, že si lehnu a budu spát. Zítra jdu do práce, tak si alespoň odpočinu,“ pochvalovala si nový den v kalendáři jedna z místních obyvatelek Hana Pospíšilová.

„Nicnedělání je jedna z nejtěžších činností. Celý projekt se jmenuje Od nevidím do nevidím a je to reakce na to, že lidé od rána do večera pracují a neustále to opakují – nemám na nic čas, musím makat,“ vysvětlila nutnost volného dne Šedá. Zatímco loni si místní chodili pro denní výplatu za nicnedělení ve výši minimální mzdy, letos budou v lelkování přímo soutěžit. „Nejdůležitější ale je, aby se všichni viděli, i ti, kteří normálně nemají možnost se vidět přes týden nebo o víkendu,“ dodala Šedá.

Cílem projektu Kateřiny Šedé je silnější vzájemné propojení mezi místními obyvateli. Po společném zážitku z londýnského výletu se autorka rozhodla vynahradit zážitek také těm, kteří do Británie nejeli. Díky novému centru obce mají mít místní lepší zázemí pro vzájemné setkávání. Volný den jim má zase dát prostor strávit společně více volného času.

Režisér Jan Gogola mladší ve spolupráci s Českou televizí připravuje o konceptuální umělkyni Šedé celovečerní dokumentární film. Jeho předpremiéra je na programu dnes v 19:00 v Místodržitelském paláci.


Šedá se zajímá o interakci i v dalších obcích

Jedním z dalších projektů, který Kateřina Šedá představila i na benátském bienále, je práce s jihomoravskou obcí Zastávka. Poté co umělkyni oslovili studenti z tamního gymnázia, rozhodla se zajímat se o fungování obce. Podle ní totiž Zastávka nemá žádnou náves nebo střed. Kvůli historickému vývoji se jedná jen o síť ulic. Mnoho lidí navíc obcí pouze projíždí.

Podobná situace je podle umělkyně také na Taiwanu, kde se lidé vzájemně příliš nestýkají, ačkoliv žijí pospolu. Na bienále vznikl projekt Toto není český pavilon (This is not a Czech Pavilion). V neexistujícím pavilonu provázela právě skupinka studentů, kteří si podle svých iniciál dali pseudonym BATEŽO MIKILU. 

Skupina vydala i speciální mapu obce Zastávka, kde je coby střed obce vyznačena většina cest a silnic. Po anketě mezi místními vyšlo opravené vydání mapy, kde jsou vyznačena místa, která obyvatelé nejčastěji uváděli jako centrum.