Královopolský tunel má za sebou první rok, doprava ale plynulejší není

Brno - Před rokem se mohli brněnští řidiči poprvé projet Královopolským tunelem. Průjezd Královým Polem teď sice trvá jen pár minut a místní už netrápí hluk a prach, zácpy jsou ale naopak v Žabovřeskách. Dobudování Velkého městského okruhu v této části města se přitom lidé dočkají zřejmě nejdříve v roce 2016.

Tubusy tunelu projede každý den na 23 tisíc aut. Tam, kde dříve v Králově Poli a v Žabovřeskách stávaly kolony, je dnes klid. Zácpy se ale přesunuly jinam. Tunelu chybí navazující silnice – ústí totiž do dvouproudové Žabovřeské ulice a kolony se tvoří právě tam. Rozšíření Žabovřeské ulice sice Brněnské komunikace plánovaly už loni, zatím se ale neděje nic.

O Žabovřeské hovoří náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) (zdroj: ČT24)

Díky tomu, že stavba tunelu už skončila, mají ale radnice prostor pro vlastní stavby. V Králově Poli už plánují opravit některé silnice. „Tunel má kladný přínos, výrazně se snížil průjezd naší městskou částí. Skončily také blokace na výstavbu, takže teď už konečně můžeme začít s rekonstrukcí vozovek a inženýrských sítí. Nutně musíme opravit třeba ulici Dobrovského. Předtím na ní byl velmi rušný provoz, který silnici narušil. Teď je tu ticho a klid,“ řekl starosta Králova Pole Roman Vykoukal (ČSSD).

Ulice jsou klidnější, zácpy se ale tvoří jinde 

Větší klid je i v Žabovřeskách. „Třeba zde na ulici Zborovská bývaly kolony, ráno se tu čekalo až čtvrt hodiny. Teď tudy neprojede téměř nikdo,“ řekl starosta Žabovřesk Pavel Tyralík (ČSSD). Na jiných místech je ale situace horší. Právě za ústí tunelu na ulici Žabovřeskou blíž k Pisárkám se posunul špunt městské dopravy – na místo, kde se všechna auta sjíždějí do jednoho pruhu.

„Už při zahájení výstavby okruhu bylo jasné, že nemohou dobře fungovat samostatné úseky čtyřpruhových komunikací, které jsou navázány na staré úseky dvoupruhové,“ popsala problém mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

Silnice se zužuje do jediného pruhu
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Situaci má vyřešit dobudování úseku Velkého okruhu za tři miliardy korun. „Pevně doufám, že výstavba úseku začne co nejdříve. Očekávám její začátek v prvním čtvrtletí roku 2016, ale na jednání Ředitelství silnic a dálnic podám návrh, jak celý proces urychlit. Největší úskalí je jen v nepříliš vhodném postupu vypisování veřejných zakázek na chybějící projektové dokumentace,“ řekl 1. náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Z Brna se stane město tunelů

Projekt počítá kromě rozšíření ulice Žabovřeské na čtyři jízdní pruhy také s novým tunelem. Tramvajová trať by totiž měla vést pod Wilsonovým lesem a uvolnit tak místo pro auta.

Stavba už má i územní rozhodnutí pro první etapu a druhá je těsně před jeho udělením, projekt ale provází zdržení stejně jako kdysi Královopolský tunel. Stavět by se mělo začít až v roce 2016, po otevření tunelu se přitom počítalo se zahájením stavby už v letošním roce.

Velký městský okruh by měl být kompletně hotov v roce 2035. Nejdříve se bude řešit úsek u Tomkova náměstí, plánuje se i tunel pod sídlištěm Vinohrady – ten by měl být dokonce delší než tunel v Králově Poli.

Královopolský tunel v datech

18. května 2006

Stavbu tunelu zahájilo Ředitelství silnic a dálnic. Hned proti němu protestovali občané brněnských Žabovřesk a požadovali rozsáhlejší protihluková opatření. Podpořil je i tehdejší ombudsman Otakar Motejl.

Duben 2008

Stavbaři začali razit tubusy tunelu. Práce přibyla i statikům – ti pravidelně kontrolovali stav štol v podzemí i budov na povrchu až do konce stavby. Během ražení si stavba vyžádala dokonce jednu oběť – zahraničního zaměstnance nechtěně přejel kolega bagrista.

Březen 2010

Tunel je proražen. Bagr slavnostně propojil oba konce tubusu.

Listopad 2010

Městský soud v Praze vyhověl aktivistům z občanského sdružení Velký městský okruh a zrušil rozhodnutí ministerstva dopravy o výstavbě Královopolského tunelu. To znamenalo, že stavební povolení přestalo platit a že stavbaři by měli přestat pracovat a místo toho stavbu zakonzervovat. Ministerstvo dopravy ale trvalo na pokračování stavby, což vyvolalo další vlnu protestů místních sdružení.

23. prosince 2010

Stavba se nakonec zastavila, ovšem za cenu stovek milionů korun. Stavbaři se rozhodli respektovat rozhodnutí soudu. „Přerušení prací bylo nepříjemné z toho důvodu, že jsme měli nasmlouvané jak stroje, tak materiál. Muselo se platit nájemné ze strojů, nešlo vypovědět smlouvy ze dne na den,“ řekl ředitel výstavby Královopolského tunelu Vladimír Macík. Rozdělanou stavbu bylo nutné zakonzervovat a hlídat.

17. března 2011

Stavba se s novým povolením znovu rozběhla.

Duben 2011

Sdružení Velký městský okruh hned v reakci na obnovení stavby podalo žalobu na ministerstvo dopravy znovu. Místním lidem se nelíbilo, že podle nového stavebního povolení se měla protihluková opatření řešit až po dokončení stavby. Náklady na protihlukové stěny přitom měly podle sdružení vyjít na 20 milionů.

Léto 2011

Investor stavby, Ředitelství silnic a dálnic, musel zaplatit dalších 100 milionů korun majitelům domů, které ražba tunelů staticky poškodila. Projektanti očekávali kvůli jílovitému podloží poklesy až 10 centimetrů, zaznamenali ale posun jen o 6 a půl centimetru, škody proto byly mnohem nižší.

Léto 2012

Tunel je hotov. V červnu navštívilo Den otevřených dveří v novém tunelu přes sedmnáct tisíc lidí. Na konci prázdnin pak tunel zažil nácvik zásahu hasičů a záchranářů a prošel bezpečnostními testy.

31. srpna 2012

Královopolský tunel byl slavnostně otevřen. Jeho stavba trvala šest let a vyšla na 12 miliard korun.