Konec strachu o dotace. Lednické jízdárny jsou zkolaudované v termínu

Lednice - Dlouhý boj o dotace a byrokratický zápas s památkáři. Výsledkem snažení Lednice jsou nedávno zrekonstruované konírny a jízdárny v Lednicko-valtickém areálu. Nejstarší dochovaná část lednického zámku, který je na seznamu památek UNESCO, potřebovala opravu za půl miliardy korun. Více než 440 milionů nakonec poskytla Evropská unie, zbytek dodalo ministerstvo kultury. Přesto hrozilo, že kvůli šibeničnímu termínu město o dotace přijde.

Rekonstrukce barokních jízdáren ze 17. stolení musela být hotová do října letošního roku, jinak by Lednice musela stovky milionů korun vrátit. Ačkoliv dotace dorazila už v roce 2009, nejprve začal dlouhý boj s památkáři, aby vydali povolení k pronájmu stavby za účelem rekonstrukce. I po získání stavebního povolení trval další tři měsíce tendr, který měl vybrat firmu, jež celou opravu provede. Představitelé města se děsili možnosti, že by se některá z neúspěšných společností odvolala. Soudní spor by totiž mohl opravu opět odsunout a Lednice by tak přišla o peníze, které na rekonstrukci sháněla celých pětadvacet let.

Když se do jízdáren dostali archeologové, těšili se na nález základů středověké tvrze, která měla v těchto místech stát. Nakonec se podobný objev nepodařil. Vedení města si opět částečně oddechlo, rozsáhlý archeologický nález by totiž opět mohl zkomplikovat práce na opravě. Nějaké vykopávky se ale přeci jen podařilo získat. Archeologové našli staré mince, podkovy i součásti koňských postrojů z dob Lichtenštejnů.

Teprve v červnu loňského roku se do práce mohli pustit i dělníci. Měsíc před termínem nákladnou opravu dokončili. „Termín jsme měli velmi napjatý, pracovalo se i přes zimu,“ vzpomenula projektová manažerka Jarmila Kubešová. Půlmiliardové náklady zajistily jízdárnám prvenství největší loňské investice do památek.

Rozsáhlý komplex barokních koníren a jízdáren je dílem známého architekta Jana Bernarda Fischera z Elrachu. Na svou dobu byl velmi luxusní. Koně pili z mramorových žlebů, zaměstnanci koníren žili v komfortním zázemí přilehlých bytů. Až ve 20. století se z původních prostor stalo skladiště, hasičská zbrojnice nebo tělocvična.


Přestože venkovní opravy jsou už zkolaudované, je nutné dovybavit interiér. Ten získá novou podobu až na jaře příštího roku. Jediným místem, na které nebylo možné použít peníze z dotace, jsou původní byty. Ačkoliv nájemníci dostali nabídku náhradního ubytování, neodstěhovali se. Jedno křídlo jízdáren tak zůstalo i nyní neopravené. „Památkový ústav, který vlastní byty a také celý objekt, chystá opravu. Doufali jsme, že oprava fasády dostihne i ukončení našich prací, a je mi líto, že se to nepodařilo,“ omlouvá pozdní opravu jedné části jízdáren starosta Lednice Libor Kabát (nez.).

Opravené jízdárny budou sloužit jako kulturní centrum, které své brány otevře milovníkům koncertů, výstav a dalších společenských akcí. Své místo tu bude mít i stálá naučná expozice o Lednicko-valtickém areálu nebo ekologicky laděná výstava o přírodě Dolní Moravy. Přednáškový sál a učebny mají zase sloužit studentům Masarykovy univerzity a posluchačům Zahradnické fakulty Mendelovy univerzity.

Vedení města aktuálně zvažuje budoucí výši vstupného do nově opravených jízdáren a koníren. „Zrestaurovaná je samotná historická památka. V této chvíli vybíráme dodavatele expozic a interiéru. Během podzimu a zimy proběhne instalace exponátů tak, abychom mohli v prvních jarních měsících zpřístupnit expozici návštěvníkům,“ přislíbila Kubešová.

Historie oprav lednických jízdáren

2009 - Město Lednice uspělo při žádosti o dotace z Evropské unie. Po více než dvacetiletém boji se jim podařilo získat velkou část z potřebné půl miliardy. Unie se zavázala poskytnout 442 milionů korun na opravy barokních jízdáren. Zároveň ale stanovila konec rekonstrukce na říjen 2013. Pokud do té doby nebude stavba zkolaudovaná, musí město peníze vrátit.

2010 a 2011 - Poté, co Lednice získala zbylé peníze od ministerstva kultury, začalo jednání s památkáři. Získat stavební povolení bylo náročné. Odklady při byrokratickém jednání přidávaly vrásky představitelům města.

2012 - Od začátku roku probíhá tendr na zhotovitele zakázky. Vítězná firma si zchátralou stavbu převzala v květnu loňského roku s tím, že nejprve proběhnou archeologické výzkumy. Dělníci se tak na stavbu dostali až v červu.

2013 - Začátkem září letošního roku je zkolaudovaná venkovní přestavba jízdáren. Úprava interiérů bude pokračovat až do jara 2014, ale hlavní podmínky pro udržení dotace byly splněny. Dělníci tak přestavu v šibeničním termínu stihli.