Kola v centru Brna zatím půjčují jen kavárny. Magistrát se možná přidá příští rok

Brno – Obyvatelé Brna si už od poloviny března mohou v několika kavárnách půjčit kola. Nedávno se ke čtyřem kavárnám, kde si mohou zájemci kolo vypůjčit, přidala i tělovýchovná jednota Sokol Brno I na Kounicově ulici. V následujícím roce chce podobný projekt rozjet i brněnský magistrát.

V mnoha evropských i světových městech je to už samozřejmostí. Návštěvník nebo místní si ze speciálního stojanu vypůjčí kolo, které pak na jiném místě vrátí. Brňané mohou bike sharing (v překladu sdílení kol) vyzkoušet zatím na pěti místech. Pozadu nechce zůstat ani brněnský magistrát. Jeho odbor dopravy totiž připravuje podklady k tomu, aby se v ulicích města objevily stojany s koly k vypůjčení už příští rok.

V březnu letošního roku přišli provozovatelé kavárny Trojka s nápadem inspirovaným podobnými projekty v jiných evropských městech. Zákazníci si oproti třistakorunové záloze mohou půjčit kolo a vrátit ho na některém z dalších čtyř míst. Pokud kolo vrátí nepoškozené, dostanou zpět i zálohu. „Myslím si, že projekt se bez problémů ujal. V okolí bydlí hodně studentů a když se potřebují dostat do centra, nebo se jen projet, tak prostě přijdou a půjčí si to,“ řekl provozovatel kavárny Tři ocásci Martin Jestřábek.

„Do projektu jsme se zapojili, protože jezdíme na kole a dopravní situace v Brně nám připadá tristní. Když se člověk potřebuje rychle pohybovat po městě, tak je kolo nejrozumnější varianta,“ doplnil Jestřábek. Kavárny zatím mají s půjčováním kol jen pozitivní zkušenosti. Ještě se nestalo, že by jim někdo kolo ukradl, nebo zničil.

Za půjčení zaplatí zájemce vratnou zálohu tři sta korun
Za půjčení zaplatí zájemce vratnou zálohu tři sta korun

Jeho slova potvrzuje i studentka původem z Ukrajiny Anna Demchuk, která si kolo půjčuje na cestování po Brně. „Pro mě je jízda na kole nejrychlejší způsob pohybu po Brně. Nemusím čekat na auta v kolonách, nemusím si kupovat jízdenky, nemusím čekat na šalinu nebo rozjezd a dostanu se všude rychleji,“ uvedla Anna Demchuk.

Po bike sharingu v Brně už delší dobu volají zástupci občanské iniciativy Brno na kole. „Snaha kaváren je krásná, ale pravděpodobně to nemůže zastoupit standard, na který jsme zvyklí ve městech mimo ČR. Tady je role města asi nezastupitelná, ať už se to týká rozsahu mobiliáře, jeho dostupnosti 24 hodin denně nebo peněz na vybudování celého systému. Kavárny by v ideálním případě tvořily jen takový doplněk nebo jakési nakopnutí města, aby město začalo jednat,“ řekl předseda sdružení Brno na kole Martin Špaček.

Snahou kavárníků se inspiroval i odbor dopravy brněnského magistrátu. Podle jeho vedoucího Vladimíra Bielka nic nebrání tomu, aby přípravy na zavedení rozsáhlejší sítě samoobslužných půjčoven kol začaly už příští rok. „Součástí akčních plánů městské mobility je i podpora alternativních druhů dopravy. Máme zpracován i návrh na zavedení bike sharingu. Po novém roce tak zahájíme přípravné práce,“ uvedl Bielko.

Město ale nejspíš žádná kola nakupovat nebude a vsadí na soukromníky. Těm ve výběrovém řízení nabídne možnost provozovat síť samoobslužných půjčoven kol. Lákadlem pro podnikatele by podle Bielka mohl být příslib bezplatného pronájmu ploch se stojany nebo záruka provozování půjčoven na několik let dopředu. Magistrát se nebojí ani případných problémů s krádežemi kol. „Samozřejmě záleží na mentalitě národa, ale zkušenosti ze zahraničí ukazují, že krádeže půjčovaných kol jsou jen výjimečné. Zvolili bychom kola, která nejsou běžně v provozu,“ doplnil Bielko.

Projektu bike sharing v Brně může výrazně pomoct i připravovaná elektronická karta pro placení v dopravních prostředcích. „Ještě nechci předbíhat, jak přesně bude systém fungovat, ale v současné době připravuje společnost Kordis systém elektronického odbavování cestujících, což by znamenalo, že skoro každý, kdo využívá veřejnou hromadnou dopravu, by měl svou elektronickou kartu umožňující využívat i další služby,“ uzavřel Bielko.