SŽDC připravuje prodej zrušených tratí

Brno – Celkem 21 zrušených tratí vytipovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) k prodeji soukromým provozovatelům. Zbavit se chce například trati mezi obcemi Čejč-Uhřice u Kyjova nebo Moravské Budějovice-Jemnice. Zájem o tratě mají především obce, ty ale často žádají o bezúplatný převod. To SŽDC odmítá.

„V současné době SŽDC připravuje úplatný převod vybraných drah na nové nabyvatele. Kupující se zaváže, že dráhu bude provozovat po dobu minimálně pěti let. Jediným rozhodujícím kritériem pro výběr nového vlastníka dráhy bude nejvyšší nabídnutá kupní cena, která nesmí být nižší než nabídková cena,“ informoval Marek Illiaš z odboru komunikace SŽDC.

SŽDC má připraven seznam 21 tratí, které chce nabídnout soukromým provozovatelům – především krajům a obcím. V první vlně chce prodat sedm tratí. Na jižní Moravě se prodej týká dráhy mezi Čejčí a Uhřicemi u Kyjova, na Vysočině pak dvou tratí mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí a Dobronínem a Polnou.

Seznam zrušených tratí

  • Čejč – Uhřice u Kyjova (Kyjovsko)
  • Moravské Budějovice – Jemnice (Třebíčsko)
  • Dobronín – Polná (Jihlavsko)
  • Dolní Bousov – Kopidlno (Jičínsko)
  • Čelákovice – Mochov (Střední Čechy)
  • Čížkovice – Obrnice (Litoměřicko)
  • Kralovice u Rakovníka -  Mladotice (Rakovnicko)

(zdroj: SŽDC)


Úplný zánik hrozí i trati Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín

Na seznamu je podle informací ČT i dráha mezi Hevlínem a Hrušovany nad Jevišovkou. Po kolejích tudy vlaky jezdily od roku 1870. Provoz nezastavily ani obě světové války. „K přerušení trati došlo jen v roce 1945 směrem do Laa z důvodu bombardování, ale po válce to bylo obnovoveno. Mezinárodní provoz ovšem trval jen do roku 1947, pak se po spuštění železné opony tato trať zrušila a byly dokonce vytrhány koleje,“ popsal historii trati starosta obce Jiří Dohnal (Moravané).

Vlakem denně do práce jezdil také Pavol Šiška. „Vzpomínám si na to moc dobře, že trať Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín byla hodně využívaná. Tuto lokálku nejvíce využívali žáci a studenti, ale také starší lidé na cestě k lékaři nebo pracující,“ zavzpomínal Šiška.

Trať ale České dráhy před třemi lety uzavřely kvůli ztrátovosti. „České dráhy chtěly po Jihomoravském kraji doplácet ztrátovost této dráhy, která dosahovala několika milionů. Kraj to ale odmítl platit, chtěl to po obcích, které na to ale samozřejmě nemají. Proto byla trať zrušena a o obslužnost se starají pouze autobusy,“ dodal Dohnal. Pan Šiška tak zůstal, stejně jako další obyvatelé Hevlína, odkázaný jen na autobusy nebo auta.

Hevlín teď chce trať zachránit, stát proto požádal o bezúplatný převod. „Pokud by se jednalo o úplatný převod, tak na to obec pochopitelně nemá. Doufáme, že politici budou těmto tratím naklonění. Silnice jsou plné, navíc je ničí kamiony, takže pokud by se silnicím odtížilo tratí, tak by to bylo dobře,“ myslí si starosta.

K bezúplatnému převodu ale podle SŽDC nedojde. „SŽDC se musí chovat jako dobrý hospodář a nejprve tratě, které už sama nechce provozovat, musí nabídnout k prodeji. Trať ale nemůžeme prodat za nižší než nabídkovou cenu,“ vysvětloval Illiaš, proč není bezúplatný převod možný. Pokud se kupec nenajde, SŽDC tratě fyzicky zlikviduje. Tomu jsou ale v Hevlíně odhodlaní zabránit.