Protržená přehrada - děsivá katastrofa měla na svědomí 62 životů

Albrechtice - Největší přehradní katastrofa v českých dějinách se odehrála 18. září 1916. Hráz přehrady na říčce Bílá Desná v Jizerských horách, která byla zkolaudovaná teprve v listopadu předchozího roku, neudržela nápor vody a přes snahu techniků o urychlené vypuštění se protrhla. Masa vody se nezadržitelně řítila údolím k Desné. Ačkoliv byli obyvatelé varováni se zhruba hodinovým předstihem, vyžádala si katastrofa 62 obětí. Přehrada nebyla nikdy obnovena a její trosky jsou dodnes mlčenlivým svědkem této tragédie.

Impulzem pro výstavbu přehrady se staly četné záplavy. Pražský inženýr Wilhelm Plenkner proto navrhl soustavu přehrad na Bílé a Černé Desné, které by spojovala štola umožňující převedení vody z jedné přehrady do druhé. Stavělo se v letech 1912 až 1915. 

Sedmdesát minut po zpozorování pramínku se celá hráz protrhla

Zhruba deset měsíců po kolaudaci spatřili dva lesní dělníci odpoledne 18. září 1916 pramínek vody vytékající z tělesa hráze. Správce stavby nařídil okamžité otevření uzávěrů. Pramen vytékající z hráze ale nabíral na intenzitě a dělníci otevírající uzávěry se báli o své životy. Místo proto raději opustili, kvůli čemuž zůstaly uzávěry otevřeny jen z části. Sedmdesát minut po zpozorování pramínku se celá hráz přehrady protrhla a z přehrady se vyvalila nashromážděná voda.

Proud, který před sebou hrnul dřevo a trosky, smetl desítky domů a následky havárie zasáhly i Železný Brod. V nedalekém Tanvaldu voda zaplavila sklepy a přízemí domů. Když voda opadla, nastalo sčítání škod - čtyři stovky lidí zůstaly bez střechy nad hlavou, tisícovka obyvatel Desné a okolí přišla o práci. Narychlo byla vypuštěna nedaleká přehrada Souš, vybudovaná ve stejné době a obdobným způsobem, a začalo se pátrat po vinících tragédie.

/*json*/{"map":{"lat":50.800544254179,"lng":15.27742266655,"zoom":17,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Za pochybení nebyl nikdo odsouzen

Soudní proces vedený kvůli protržení přehrady trval 17 let. Všichni obvinění byli nakonec osvobozeni. Příčin protržení přehrady, jejíž zbytky jsou jednou z oblíbených turistických cílů Jizerských hor, bylo totiž více. Na počátku byl nedostatečný geologický průzkum, kvůli vypuknutí války se navíc šetřilo i na materiálu a nedostatky plynoucí ze spěchu měla také samotná práce na hutnění hmoty přehradní hráze. Z přehrady se dochovala šoupátková věž spolu se štolou k Soušské přehradě.

Letos v srpnu začala revitalizace pozůstatků po protržené přehradě, které byly k 80. výročí tragédie prohlášeny za kulturní technickou památku. Ta je jednou ze zastávek projektu Nová hřebenovka, jehož cílem je obnovit a modernizovat turistické trasy v oblasti Jizerských hor. V rámci projektu nedávno dokončili obnovu části stezky vedoucí z Albrechtic v Jizerských horách k Mariánskohorským boudám.