Velké Meziříčí bojuje s Českou poštou. Porušuje vyhlášku, tvrdí radnice

Velké Meziříčí - Stavební spoření, důchodové pojištění nebo založení nového účtu - to vše nabízí poštovní doručovatelky obyvatelům Velkého Meziříčí při předávání dopisů. Podle radnice tím Česká pošta porušuje městský tržní řád, který zakazuje podomní prodej. Pošta nařčení odmítá.

Když zastupitelé Velkého Meziříčí schvalovali vyhlášku o zákazu podomního prodeje, doufali, že z města vyženou všechny pojišťovací agenty. Obyvatele ale s nabídkou finanční služeb stále oslovují poštovní doručovatelé a doručovatelky. „Někdy mě to tak otravuje, že bych jim nejraději řekla, že nechci nic jiného, než abych si mohla se svými penězi hospodařit sama,“ potvrdila jedna z obyvatelek Velkého Meziříčí.

Radnice už poštu na porušování tržního řadu upozornila. „Platí u nás tržní řád a podle našich právníků je to nemožné. Jestliže zaregistrujeme stížnosti, budeme to muset řešit,“ potvrdil starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid. Radnice chce chování České pošty řešit jako správní delikt. Za ten poště hrozí až dvousettisícová pokuta. 

Doručovatelky: Když neprodáme dost produktů, přijdeme o část platu

Pošta se brání, že její doručovatelé žádné předpisy neporušují. „Doručovatelé pouze poskytují informace o produktech České pošty a o produktech našich aliančních partnerů. Rozhodně se nejedná o žádný přímý prodej, či přímé poskytování těchto služeb,“ vysvětlovala mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Česká pošta
Česká pošta

Poštovní doručovatelé ale mluví jinak. Finanční produkty podle svých slov lidem prodávat musejí, a to dokonce pod pohrůžkou sankcí. Řada z nich proto raději změnila povolání. „Každý měsíc jsem musela uzavřít určitý počet produktů a když jsem to nesplnila, hrozili mi srážkami z platu, což mohlo udělat i dva tisíce. Připadala jsem si spíš jako podomní prodejce, než jako doručovatelka. Dokonce se mi stávalo, že lidé raději přešli na druhou stranu ulice, než aby mě museli potkávat,“ zavzpomínala na praktiky České pošty bývalá poštovní doručovatelka.

Podobné praktiky České pošty nejsou ojedinělé - založení účtu nebo stavebního spoření nabízely doručovatelky také obyvatelům Blanska. Navzdory tomu, že i tady je podomní prodej zakázaný. Radnice tehdy lidem dokonce doporučovala, ať na zaměstnance pošty volají strážníky.

Z oficiálních stránek Blanska

Helena Zouharová: "Dobrý den, včera mi paní doručovatelka nesla doporučený dopis a při té příležitosti mi nabízela, jestli mám zájem si založit u pošty účet či nějakou pojistku apod. Když jsem ji upozornila, že tím porušuje nařízení zákazu podomního prodeje, odpověděla, že vedením pošty byly obeznámeny s tím, že na základě poskytovaných služeb České pošty, kdy navštíví klienta v jeho bytě s nějakou zásilkou, je dovoleno nabízet i další služby, včetně bankovních a pojišťovacích smluv. Proto bych se chtěla zeptat, jestli je to tímto způsobem povoleno."

Reakce Jiřího Kučery z kanceláře tajemníka Blanska: "(…) Z výše uvedeného tedy vyplývá, že pokud zaměstnanec České pošty, s. p. zneužívá návštěvu určenou k doručení zásilky adresátovi také k předkládání nabídek dalších komerčních služeb, např. finančních produktů, dopouští se tím porušení výše uvedeného nařízení a podle ustanovení § 46 odst. 1 zákona o přestupcích také přestupku, neboť porušuje povinnost stanovenou v nařízení obce. V takovém případě je možno obrátit se na Městskou policii Blansko na tel. čísle 156."

(zdroj: Město Blansko)