Jak se bránit nepoctivým obchodníkům, poradí i spotřebitelský ombudsman

Křtiny – Další výjezdní pobočku sítě svých poraden dnes ve Křtinách otevřelo Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. Pomůže tak především starším lidem z Blanenska. Lidé ji sice budou moct navštívit jen jednou za měsíc, i tak ji ale vítají. V poradně se bezplatně dozví, jak se bránit nepoctivým obchodníkům nebo jak se vyvázat ze smluv, které podepsali pod nátlakem. Pomoc nabízí i tzv. spotřebitelský ombudsman.

Podobné poradny najdou lidé po celé republice, v poslední době jich přibývá. Některé mají otevřeno stále, jiné jsou výjezdní, a tudíž přístupné jen v určených dnech. Vždy se ale na ně lidé mohou obrátit mailem anebo zatelefonovat. Posláním poraden je pomáhat lidem ve složitých situacích. „Jedná se o nevýhodné smlouvy z předváděcích akcí nebo nákupy na internetu na podezřelých e-shopech, ale třeba i o rady ohledně nároků na sociální dávky,“ řekl právní poradce Patrik Lukeš z brněnského Sdružení na obranu spotřebitelů.

Zatímco poradna ve Křtinách se otevřela teprve dnes, ta brněnská už je dobře známá. „Lidé sem chodí často, celý den i telefonují. Mailem nám přijde asi třicet dotazů za den, máme tedy pořád co řešit,“ popsal Lukeš.

Podle jeho zkušeností jsou nejvíc problematické předváděcí akce, na které v zájezdech jezdí senioři. Musí tam čelit agresivním obchodníkům a pod nátlakem často podepíšou nevýhodné smlouvy nebo si koupí předražené zboží. Když později senioři chtějí z koupě couvnout, obchodníci jim vyhrožují soudy a exekucemi.

Právě senioři do brněnské poradny chodí nejraději osobně. „Nejčastěji se ptají na předváděcí akce nebo jak řešit změnu distributora energie. Údajně levnější elektřinu jim často vnucují podomní prodejci. Pokud není příliš pozdě, od smlouvy jde většinou odstoupit,“ vysvětlil Lukeš.

Kde není poradna, pomůže spotřebitelský ombudsman

Stálé ani výjezdní poradny ale nejsou všude. Ministerstvo průmyslu a obchodu proto letos v květnu přišlo s projektem spotřebitelského ombudsmana. Není to však žádný nový úředník, ale systém kontaktních míst na všech živnostenských úřadech v republice i v řadě nevládních organizací. Když má spotřebitel problém, na místě mu pomohou se skenováním smluv a s vyplněním formuláře. Stížnost úřad předá České obchodní inspekci, nebo ji zadá k dořešení některé z nevládních organizací.

  • Na poradce se obracejí desítky lidí denně
    Na poradce se obracejí desítky lidí denně zdroj: ČT Brno
  • Část klientů svůj problém nejprve řeší po telefonu
    Část klientů svůj problém nejprve řeší po telefonu zdroj: ČT Brno

„Každý den dostáváme několik podnětů od živnostenských úřadů. Díky tomu je možnost řešení dostupná i tam, kde nemáme osobní poradnu,“ uvedl Lukeš. Jejich prací je věc konzultovat přímo s nepoctivým obchodníkem, případy pak obvykle končí mimosoudním vyrovnáním.

Podvedli vás? Podívejte se, kam se v regionu obrátit

Stálé spotřebitelské poradny:

  • Brno: Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, Mečová 5
  • Uherský Brod: Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, Větrná 2469
  • Vyškov: Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, Nádražní 4
  • Znojmo: Sdružení českých spotřebitelů, náměstí Svobody 18

 Výjezdní poradny Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska:

  • Kroměříž: Husovo náměstí 534
  • Křtiny: Křtiny 18
  • Otrokovice: náměstí 3. Května 1791

Spotřebitelský ombudsman:

  • Na všech 230 živnostenských úřadech ve větších městech. Jejich kompletní seznam najdete zde.

To v poradně navrhli i studentu Karlu Gargulákovi. Koupil si na internetu telefon, po týdnu se mu ale rozbil. Když chtěl zboží vyměnit anebo vrátit peníze, prodejce s ním přestal komunikovat. „Obrátil jsem se proto na poradnu. Navrhli mi zkusit službu mimosoudního řešení sporu nebo podat podnět na obchodní inspekci, že odmítají přijmout reklamaci,“ řekl student. Inspektoři pak musí podnikání podvodníků prověřit.

„S poradnou jsem spokojen. Získal jsem důležité informace a navíc bezplatně,“ pochválil poradnu Gargulák. Bez poplatků funguje i systém spotřebitelských ombudsmanů. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce tímto opatřením nejvíc pomoct seniorům. Právě ti jsou k podvodníkům nejdůvěřivější.